Abstract:
Мета статті – дослідити проблему реалізації національної ідеї в професійній музичній творчості. Відповідно
до мети були поставлені такі завдання: виявити сутність художньо-естетичного феномену національної ідеї,
вказати на основні принципи його проявів у культурній і мистецькій спадщині, здійснити стислий
ретроспективний огляд наявних зразків підходу творців композицій до зазначеної проблематики,
систематизувати способи імплементації національної парадигми засобами музики. Методологія дослідження.
У процесі дослідження для розкриття представленої проблематики використані такі методи: аналітичний та
структурно-логічний (висвітлення змісту концепції національної ідеї у творчості); історичний (побудова
хронології звернення до зазначеної парадигми в композиторській практиці); джерелознавчий (опрацювання
наукових праць з дотичних питань); системний (дослідження зазначеного феномену як цілісного
соціокультурного явища); метод теоретичного узагальнення (для підбиття підсумків). Наукова новизна. Вперше
в історії українського мистецтвознавства здійснено спробу узагальнити проблему втілення національної ідеї
засобами музики. Висновки. Реалізовуючи проблему ідентифікації музики за національними ознаками,
композитори здійснюють це, насамперед, через переосмислення народних джерел, у котрих сконцентровано
культурний, філософський, історичний, геополітичний, психологічний багаж певного етносу. У більш
абстрактній формі національна парадигма творчості може проявлятись через зв'язок з традиціями професійного
мистецтва тої чи іншої країни шляхом звернення до типових жанрів, специфіки музичної мови, певної моделі
стилів, типу мислення. Послідовники національної ідеї в музиці докладають чимало зусиль для відродження
традицій, їх мистецького переосмислення, актуалізації та оновлення з проєкцією на сучасне, створення
культурної «матриці», своєрідного концепту музичної творчості нації.
Description:
The purpose of the paper is to research the realisation of national idea in professional music creation. The research
aims are the following: to reveal the essence of artistic-esthetic phenomenon of national idea; to distinguish basic
principles of its manifestation in cultural and artistic heritage; to make a compendious retrospective review of the existing
approaches the creators use to the given topic; to systematise the ways of implementing the national paradigm by means
of music. Research methodology lies in the use of a set of methods. The analytical and structural-logical methods have
been used to describe the concept of the national idea in creative work. The historical method has enabled the creation of
the chronology of addressing the given paradigm in the composer’s activity. The method of sources analysis has been
applied to study the existing scientific papers on the adjacent issues. The systemic analysis has been used to study the
national idea as a complex sociocultural phenomenon, while the method of theoretical generalisation has helped to draw
conclusions. Scientific novelty of the research. The article is the first attempt in Ukrainian study of art to generalise the
problems of manifesting the national idea in music. Conclusions. Composers manifest national features in their music
first of all through their reinterpretation of folk sources that concentrate cultural, philosophical, historical, geopolitical,
and psychological knowledge of a specific ethnic group. In a more abstract form the national creation paradigm may be
manifested through its connection with the traditions of professional art of a certain country via the use of typical music
genres, the specificity of musical language, particular style, and the mode of thinking. Followers of the national idea in
music make a lot of effort to restore traditions, their artistic reconsideration, actualization, and renewal with the projection
to the modern. Moreover, they try to create a cultural «matrix», an original concept of the nation’s musical creativity.