Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Художня інтерпретація національної ідеї в професійній музичній творчості

Show simple item record

dc.contributor.author Асталош, Габріела Ласлівна
dc.date.accessioned 2023-02-13T13:54:16Z
dc.date.available 2023-02-13T13:54:16Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Асталош Г. Л. Художня інтерпретація національної ідеї в професійній музичній творчості // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 4. С. 73–78. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4645
dc.description The purpose of the paper is to research the realisation of national idea in professional music creation. The research aims are the following: to reveal the essence of artistic-esthetic phenomenon of national idea; to distinguish basic principles of its manifestation in cultural and artistic heritage; to make a compendious retrospective review of the existing approaches the creators use to the given topic; to systematise the ways of implementing the national paradigm by means of music. Research methodology lies in the use of a set of methods. The analytical and structural-logical methods have been used to describe the concept of the national idea in creative work. The historical method has enabled the creation of the chronology of addressing the given paradigm in the composer’s activity. The method of sources analysis has been applied to study the existing scientific papers on the adjacent issues. The systemic analysis has been used to study the national idea as a complex sociocultural phenomenon, while the method of theoretical generalisation has helped to draw conclusions. Scientific novelty of the research. The article is the first attempt in Ukrainian study of art to generalise the problems of manifesting the national idea in music. Conclusions. Composers manifest national features in their music first of all through their reinterpretation of folk sources that concentrate cultural, philosophical, historical, geopolitical, and psychological knowledge of a specific ethnic group. In a more abstract form the national creation paradigm may be manifested through its connection with the traditions of professional art of a certain country via the use of typical music genres, the specificity of musical language, particular style, and the mode of thinking. Followers of the national idea in music make a lot of effort to restore traditions, their artistic reconsideration, actualization, and renewal with the projection to the modern. Moreover, they try to create a cultural «matrix», an original concept of the nation’s musical creativity. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – дослідити проблему реалізації національної ідеї в професійній музичній творчості. Відповідно до мети були поставлені такі завдання: виявити сутність художньо-естетичного феномену національної ідеї, вказати на основні принципи його проявів у культурній і мистецькій спадщині, здійснити стислий ретроспективний огляд наявних зразків підходу творців композицій до зазначеної проблематики, систематизувати способи імплементації національної парадигми засобами музики. Методологія дослідження. У процесі дослідження для розкриття представленої проблематики використані такі методи: аналітичний та структурно-логічний (висвітлення змісту концепції національної ідеї у творчості); історичний (побудова хронології звернення до зазначеної парадигми в композиторській практиці); джерелознавчий (опрацювання наукових праць з дотичних питань); системний (дослідження зазначеного феномену як цілісного соціокультурного явища); метод теоретичного узагальнення (для підбиття підсумків). Наукова новизна. Вперше в історії українського мистецтвознавства здійснено спробу узагальнити проблему втілення національної ідеї засобами музики. Висновки. Реалізовуючи проблему ідентифікації музики за національними ознаками, композитори здійснюють це, насамперед, через переосмислення народних джерел, у котрих сконцентровано культурний, філософський, історичний, геополітичний, психологічний багаж певного етносу. У більш абстрактній формі національна парадигма творчості може проявлятись через зв'язок з традиціями професійного мистецтва тої чи іншої країни шляхом звернення до типових жанрів, специфіки музичної мови, певної моделі стилів, типу мислення. Послідовники національної ідеї в музиці докладають чимало зусиль для відродження традицій, їх мистецького переосмислення, актуалізації та оновлення з проєкцією на сучасне, створення культурної «матриці», своєрідного концепту музичної творчості нації. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject національна ідея uk_UA
dc.subject художньо-естетична парадигма uk_UA
dc.subject музична творчість uk_UA
dc.title Художня інтерпретація національної ідеї в професійній музичній творчості uk_UA
dc.title.alternative Artistic Interpretation of National Idea in Professional Music Creation uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account