Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити закономірності поліморфії західноєвропейських музично-виконавських парадигм
професіоналізму в історичних і соціокультурних координатах від середньовіччя до кінця ХІХ століття. Методи
дослідження: використано джерелознавчий – для формування уявлень про науковий та ужитково-практичний
базис виконавських засад й освітніх систем різних епох, викладений у трактатах, методиках, інструментальних
школах європейських мислителів, педагогів і виконавців-практиків минулого; ретроспективний і системно-аналітичний – у доборі й аналізі наукової літератури; культурно-історичний – для простеження історичної
динаміки музично-виконавської фаховості в об’єктиві естетико-духовної надбудови суспільства. Наукова
новизна статті полягає в тому, що розгляд проблеми епохальних змін у виконавських традиціях здійснено
контекстуально. Узявши за основу визначення музичного професіоналізму виконавців їхню діяльність як
основний фах, забезпечений відповідними вміннями й знаннями, що є підставою здобуття засобів для існування
(не суміжного заняття, форми проведення дозвілля чи хобі), з’ясували музично-виконавські форми, властиві
певним історичним епохам та релевантні суспільним запитам і вимогам до фахівців різних виконавських галузей.
Паралельно розглянуто способи та засоби осягнення музичного професіоналізму. Висновки. Виявлення
закономірностей еволюції критеріїв музичного професіоналізму виконавців в історичній і соціокультурній
проєкції демонструє поетапне зміщення від церковного та придворного виконавства в бік світського
(концертного й ужитково-побутового). Цим диктується поліморфічність та адаптивність категорії музично-виконавського професіоналізму. Водночас відбувалися процеси поглиблення диференціації окремих
спеціальностей, удосконалення інструментарію, розбудови системи осередків спеціальної освіти, розвитку
музичної науки від філософського узагальнення до вивчення конкретних практично-виконавських і спеціально-педагогічних питань тощо. Названі об’єктивні прояви еволюції супроводжувалися посиленням концентрації
уваги на особистісно-індивідуальне зростання виконавця, його духовний та інтелектуальний розвиток
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to reveal the regularities of the polymorphism of the Western European music performance paradigms of professionalism in historical and socio-cultural coordinates from the Middle Ages to the end
of the 19th century. The research methodology: source studies for the formation of ideas about the scientific and applied practical basis of performance principles and educational systems of different eras laid out in treatises, methods,
instrumental schools of European thinkers, teachers, and performers-practitioners of the past; retrospective and system analytical in the selection and analysis of scientific literature; cultural-historical to trace the historical dynamics of musical
and performing expertise in the lens of the aesthetic and spiritual superstructure of society. The scientific novelty lies in
the fact that the consideration of the problem of epochal changes in performing traditions is carried out contextually.
Taking as a basis the definition of the musical professionalism of the performers, their activity as the main profession,
provided with relevant skills and knowledge, which is the basis for obtaining a means of livelihood (not a related
occupation, a form of leisure, or hobby), the musical and performing forms characteristic of certain historical eras and are relevant to public demands and requirements for specialists in various performing industries. In parallel, methods and
means of understanding musical professionalism are considered. Conclusions. The detection of regularities in the
evolution of the criteria of performers’ musical professionalism in the historical and sociocultural projection demonstrates
a gradual shift from church and court performance to secular (concert and every day) performance. This dictates the
polymorphism and adaptability of the category of musical and performing professionalism. At the same time, there were
processes of deeper differentiation of individual specialties, improvement of tools, development of a system of special
education centres, development of music science from philosophical generalisation to the study of specific practical executive and special-pedagogical issues. The named objective manifestations of evolution were accompanied by an
increased concentration of attention on the personal and individual growth of the performer and their spiritual and
intellectual development.