Короткий опис(реферат):
Мета статті – цілісний аналіз та визначення специфіки режисерських прийомів у зображенні формування
засобами балету вільної мистецької особистості та окреслення наукових векторів, які сприятимуть різнобічному
вивченню феномену режисури балету на сцені й екрані. Методологія дослідження. Застосовано
міждисциплінарний підхід, ґрунтований на використанні таких загальнонаукових методів, як: індукція, дедукція,
ототожнення, комплексний мистецтвознавчий аналіз, синтез, що сприяло опрацюванню широкої фактологічної
бази екранного прочитання балетної творчості через формування особистісної свободи виконавця. Аргументацію
унікальності режисури балету в контексті екранного мистецтва було забезпечено шляхом використання методів
систематизації та узагальнення. Типологічний метод дав змогу розглянути спільні художні принципи у творчих
пошуках майстрів екранного та сценічного мистецтва. Аналітичний і системний методи у своїй єдності стали в
пригоді для вивчення мистецтвознавчого аспекту проблеми. Наукова новизна. Систематизація та розширення
наукових уявлень про місце й роль екранної та сценічної режисури в системі гуманітарного знання на сучасному
етапі розвитку суспільства. Визначення режисури як універсального різновиду художньо-естетичної, морально-етичної і виховної діяльності; в уточненні взаємовпливу та взаємозбагачення театрального й аудіовізуального
мистецтв у розвитку режисерських прийомів. Висновки. Обґрунтовано, що творчість кінорежисерів розвиває і
розширює знання про балетне мистецтво, дає поштовх для розвитку творчості балетмейстерів, балетних
виконавців у сценічній площині, зокрема в продукуванні мюзиклів.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article. Comprehensive analysis and determination of the specifics of directorial techniques in
depicting the formation of a free artistic personality by means of ballet and delineation of scientific vectors that will
contribute to the versatile study of the phenomenon of ballet directing on stage and screen. Research methodology. The
research uses an interdisciplinary approach based on the application of such general scientific methods as: induction,
deduction, identification, complex art analysis, synthesis, which contributed to the development of a broad factual base
of screen reading of ballet works through the formation of the performer's personal freedom. Argumentation of the
uniqueness of ballet direction in the context of screen art was provided by using methods of systematization and
generalization. The typological method made it possible to consider common artistic principles in the creative pursuits of
masters of screen and stage art. Analytical and systematic methods in their unity became useful for studying the art history
aspect of the problem. Scientific novelty. Systematization and expansion of scientific ideas about the place and role of
screen and stage direction in the system of humanitarian knowledge at the current stage of the development of society.
Definition of directing as a universal type of artistic-aesthetic, moral-ethical and educational activity; in clarifying the
mutual influence and mutual enrichment of theatrical and audiovisual arts in the development of directing techniques.
Conclusions. It is substantiated that the creativity of film directors develops and expands knowledge about ballet art,
gives impetus to the development of creativity of choreographers, ballet performers in the stage plane, in particular, in
the production of musicals.