Abstract:
Мета статті – виявити особливості розвитку масової мовленнєвої культури в контексті специфіки
сучасних ЗМІ (на прикладі телебачення та друкованої преси). Методологія дослідження. Застосовано метод
аналізу та синтезу, метод структуризації та системний метод для осмислення особливостей впливу ЗМІ на процес
розвитку масової мовленнєвої культури; типологічний метод, завдяки якому виявлено особливості традиційних
і сучасних медіа в контексті трансформації масової мовленнєвої культури; абстрактно-логічний метод, який
посприяв узагальненню характерних на сучасному етапі тенденцій розвитку культури мовлення та ролі засобів
масової інформації в їх формуванні. Наукова новизна. Досліджено вплив сучасних ЗМІ на процес розвитку
масової мовленнєвої культури; уточнено й доповнено поняття «мовленнєва культура» та «масова мовленнєва
культура»; виявлено характерні для початку ХХІ ст. позитивні й негативні тенденції впливу засобів масової
інформації на мовленнєву культуру; розглянуто особливості впливу новітніх іншомовних запозичень у контексті
специфіки розвитку теперішніх ЗМІ. Висновки. На сучасному етапі відносно українськомовної комунікації та
вербального коду можна говорити про явища масової культури на рівні культури психологічної, політичної та ін.
Масова мовленнєва культура формується як певний популярний спосіб комунікації, що більшість у суспільстві
використовує незалежно від статусу та соціальних ролей у публічному та побутовому спілкуванні. Важливу роль
у цьому виконують засоби масової інформації – традиційні та нові медіа, оскільки саме вони транслюють і
тиражують характерні для сучасного суспільства взірці мовленнєвої поведінки (наприклад актуальні для цього
соціокультурного простору слова, вирази та мовленнєві звороти, цитати персонажів, мовленнєві меми й ін.).
Дослідження виявило, що вплив на формування масової мовленнєвої культури традиційних засобів масової
інформації (телебачення і друкованих видань) на сучасному етапі посилився завдяки розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, що створило передумови для необмеженого часом і простором доступу. Незважаючи
на наявність негативних факторів впливу традиційних медіа на масову мовленнєву культуру, зумовлених змінами
їх системи і функцій внаслідок глобалізаційних процесів, що проявляється в появі величезної кількості лексичних
запозичень, спрощеннях мови, з одного боку, і поширенні специфічних регіональних практик (говірок, діалекту,
соціолекту) – з іншого, безумовно є і позитивний досвід створення медійного тексту, що характеризується
високим рівнем мовленнєвої поведінки. Важливою в контексті підвищення рівня масової мовленнєвої культури,
на нашу думку, є підтримка високого рівня мови засобів масової інформації
Description:
The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the development of mass broadcasting culture in the
context of the specifics of modern mass media (the case study of television and print media). Research methodology.
The methods of analysis and synthesis, the method of structuring, and the system method have been used to understand
the peculiarities of mass media influence on the process of developing mass speech culture. The typological method
enabled revealing the peculiarities of conventional and modern media in the context of the transformation of mass
broadcasting culture. The abstract-logical method has contributed to the generalisation of the development trends of broadcasting culture and the role of mass media in their formation. Scientific novelty. The impact of modern mass media
on the process of formation and development of mass broadcasting culture has been studied. The concepts of "speech
culture" and "mass speech culture" have been clarified and supplemented. Typical for the beginning of the XXI century
positive and negative trends in the influence of mass media on speech culture have been revealed. Peculiarities of the
influence of the latest foreign language borrowings in the context of the specifics of the development of modern mass
media have been considered. Conclusions. At the current stage, in relation to Ukrainian-language communication and
verbal code, we can talk about the phenomena of mass culture at the level of psychological, political, etc. culture. Mass
speech culture is formed as a certain popular way of communication used by the majority in society regardless of status
and social roles in public and everyday communication. Mass media – traditional and new media – play an important role
in this, as they are the ones who broadcast and reproduce the patterns of speech behaviour characteristic of modern society
(for example, words, expressions, and speech phrases relevant to this socio-cultural space, quotes from characters, and
speech memes). The study revealed that the influence of traditional mass media (television and print publications) on the
formation of mass media culture at the present stage has increased due to the development of information and
communication technologies, which has created the prerequisites for access unlimited by time and space parameters.
Despite the presence of negative factors of the influence of traditional media on mass speech culture, due to changes in
their system and functions as a result of globalisation processes, which is manifested in the appearance of a huge number
of lexical borrowings, language simplifications on the one hand and the spread of specific regional practices (slang,
dialect, sociolect), on the other hand, there is definitely a positive experience of creating a media text characterised by a
high level of speech behaviour. Important in the context of raising the level of mass broadcasting culture, in our opinion,
is the maintenance of a high level of the language of mass media.