Abstract:
Мета роботи – дослідити роль особистості ректора О. С. Тимошенка в становленні та розвитку вищої
музичної освіти в межах спочатку Київської консерваторії – згодом Національної музичної академії України імені
П. І. Чайковського (НМАУ) з погляду осягнення культурологічних вимірів процесу. Методологія дослідження
містить системний підхід до цілісного окреслення шляхів розвитку вищої музичної освіти в межах НМАУ періоду
діяльності ректора О. С. Тимошенка (1983–2004); біографічний метод застосовано для уточнення фактів життєпису та
творчих досягнень ректора О. С. Тимошенка протягом його управлінської та науково-педагогічної в академії;
культурологічний – для вивчення своєрідності культурно-мистецьких процесів доби; аналітичний метод – для
здійснення аналізу й вивчення фактів та встановлення науково обґрунтованих висновків. Наукова новизна
полягає в тому, що вперше крізь призму культурологічного виміру досліджено місце й роль творчої особистості
ректора НМАУ імені П. І. Чайковського О. С. Тимошенка в становленні та розвитку вищої музичної освіти України
кінця XX – початку ХХІ сторіччя. Висновки. У результаті проведеного дослідження встановлено, що управлінська
і творча діяльність О. С. Тимошенка на посаді ректора НМАУ імені П. І. Чайковського характеризується як така,
що дала змогу досягнути високої продуктивності як у межах закладу вищої освіти, так і на державному рівні,
впливаючи на загальний процес становлення і розвитку вищої музичної освіти в Україні. Постать ректора
О. С. Тимошенка можна обґрунтовано окреслити як універсальну творчу особистість, оскільки його діяльність
поєднувала виконавську, педагогічну, методичну, широку музично-громадську та масштабну організаторську
роботу. У діяльності О. С. Тимошенка на посаді ректора імені П. І. Чайковського яскраво відображено прояви
спрямованості на будівництво української культури, зокрема у сфері музичної освіти, та її інтеграції в
європейський культурний простір на засадах загальносвітових і національних культурних цінностей.
Description:
The purpose of the paper is to investigate the role of the rector O. S. Tymoshenko's personality in the formation
and development of higher musical education within the framework of the Kyiv Conservatory and later the
UkranianNational Tchaikovsky Academy of Music (UNTAM) from the point of view of understanding the cultural
dimensions of the process. The research methodology includes a systematic approach to a holistic outline of the ways
of higher musical education development at UNTAMduring the period of rector O. S. Timoshenko’s activity (1983–
2004); biographical method – to clarify the facts of O. S. Tymoshenko’s biography and creative achievements during his
administrative and scientific-pedagogical career at the academy; cultural – to study the originality of the cultural and
artistic processes of the day; analytical method – for the analysis and study of facts and establishment of scientifically
based conclusions. The scientific novelty lies in the fact that for the first time the place and role of
O. S. Tymoshenko’screative personality, the rector of Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, has been
investigated through the prism of the cultural dimension of higher musical education formation and development in
Ukraine at the end of the 20th –beginning of the 21st century. Conclusions. As a result of the conducted research, it has
been established that O. S. Tymoshenko’smanagerial and creative activity a arector atthe Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Musicis characterised as such that it allowed to achieve high productivity both within the higher education
institution and at the national level, influencing the general process of forming and developing higher musical education
in Ukraine. The figure of rector O. S. Tymoshenko can reasonably be described as a universal creative personality, since
his activities combined executive, pedagogical, methodical, broad musical-social, and large-scale organisational work. In
O. S. Tymoshenko’sactivity as rector at the Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, manifestations of focus
on the construction of Ukrainian culture, in particular in the field of music education, and its integration into the European
cultural space on the basis of universal and national cultural values are vividly reflected.