Abstract:
Метою статті є вивчення специфічних регіональних ознак в українському книжковому дизайні та визначення
ступеня їхнього взаємовпливу. Методологія дослідження ґрунтується на мистецтвознавчому аналізі в контексті
історико-хронологічного, іконографічного, індуктивного, дедуктивного та порівняльного методів. Наукова новизна
представлена тезами щодо відмінностей умовно визначених київської, львівської, харківської та одеської графічних
шкіл, які мали вплив на розвиток місцевого книжкового дизайну, а відтак – і на формування художнього образу
сучасної української книги. Висновки зумовлені показовими явищами й тенденціями в регіональному графічному
мистецтві, котрі спричинили відповідні процеси у формуванні образу книговидавничих галузей Київщини, Львівщини,
Харківщини та Одещини. Зокрема, київська школа графічного дизайну в загальноукраїнському культурно-мистецькому
контексті вирізняється сміливим прагненням до освоєння новітніх технологій, активним споживанням досвіду фахівців
інших колаборацій, високою жанровою еластичністю, схильністю до мультиваріативних інтерпретацій традиційних
форм, що відповідно відобразилося на місцевому книжковому дизайні. Натомість львівська художня книга – явище
яскраве та неоднорідне з погляду дизайну через неритмічність власного розвитку – сьогодні є оригінальним продуктом,
сформованим після тривалого пошуку індивідуального образу на тлі тяжіння до європейських тенденцій, що
проявилося багатоманітністю творчих методів та авторських підходів у його дизайні. Художнє оформлення харківської
книги порівняно більш стримане та конструктивне, що зумовлено домінуванням інфографічного підходу в оформленні
різножанрових видань та продукуванням класичної традиції української книжкової справи. Крім того, високої оцінки
заслуговує поліграфічне виконання книг цього регіону. Одеська ж графічна школа, котра від середини ХХ століття
мала міцне підґрунтя реалізму з присмаком соц-арту, характеризується взаємопроникненням різних регіональних рис
книжкового дизайну внаслідок активної міграції художників книги між видавництвами та полінаціональності творчого
осередку.
Description:
The purposeof the article is to study specific regional features in Ukrainian book design and determine the degree of
their mutual influence. The research methodology is based on art analysis in the context of historical-chronological,
iconographic, inductive, deductive, and comparative methods. The scientific novelty is represented by theses on the differences
of conventionally defined Kyiv, Lviv, Kharkiv and Odesa graphic schools, which had an impact on the development of local
book design, and, consequently, on the formation of the artistic image of the modern Ukrainian book. The conclusions are
conditioned by significant phenomena and trends in regional graphic art, which caused the corresponding processes in the
formation of the image of the book publishing industries of Kyiv region, Lviv region, Kharkiv region, and Odesa region. In
particular, the Kyiv school of graphic design in the all-Ukrainian cultural and artistic context is distinguished by a bold desire
to master the latest technologies, active consumption of the experience of specialists from other collaborations, high genre
elasticity, and a tendency to multivariate interpretations of traditional forms, which was accordingly reflected in local book
design. On the other hand, the Lviv art book, which is a bright and heterogeneous phenomenon from the point of view of design
due to the irregularity of its own development, today is an original product, formed after a long search for an individual image
against the background of gravitation to European trends, which was manifested by the diversity of creative methods and author's
approaches in its design. The artistic design of the Kharkiv book looks relatively more restrained and constructive, due to the
dominance of the infographic approach in the design of multi-genre publications and the production of the classical tradition of
Ukrainian bookmaking. In addition, the printing of books from this region deserves high praise. The Odesa graphic school,
which from the middle of the 20th century had a solid foundation of realism with a flavour of social art, is characterised by the
interpenetration of various regional features of book design due to the active migration of book artists between publishing houses
and the multinationality of the creative center.