Короткий опис(реферат):
Мета статті – проаналізувати концептуальні засади розвитку та формування українського народно-танцювального мистецтва Павла Вірського у 1950-х – на початку 1960-х років у період його роботи в Державному
заслуженому академічному ансамблі танцю України. Методологія роботи передбачала застосування системного
підходу з використанням низки дослідницьких методів, які було обрано з-поміж загальнонаукових, компаративних,
мистецтвознавчих, описових та аналітичних, що дало змогу проаналізувати динаміку змін у народній хореографії
митця в зазначений період. Наукова новизна полягає в тому, що зроблено спробу дослідити еволюційні зміни в
постановчій роботі П. Вірського не лише в контексті мистецтвознавчого аналізу, але й сучасних вітчизняних
досліджень, що загалом позначилося на подальшому розвиткові народно-сценічного танцювального мистецтва, яке
тривалий час перебувало в умовах ідеологічного тиску. Висновки. Проаналізувавши динаміку цілісної картини формування
та розвитку національного народно-танцювального мистецтва українського хореографа а заявлений період, виявили
визначальні константи в його балетмейстерсько-постановчій роботі: у ній чітко простежуються тенденції динамічного
розвитку її форм, в яких усе частіше почали превалювати сюжетно-образні хореографічні композиції, побудовані на
українському танцювальному фольклорі; змінилися тематика та композиційно-образна побудова концертних постановок, а
з ними розширився і арсенал виражальних засобів, що суттєво позначилося на їх якісній складовій.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to consider and analyse the conceptual foundations of the development and formation of
Pavlo Virskyi’s Ukrainian folk dance art of in the second half of the 20th century during his work in the State Honored Academic
Dance Ensemble of Ukraine. Research methodology is based on the application of general scientific, comparative, art history,
descriptive, and analytical methods. This allows analysing the dynamics of changes in the performer’s folk choreography in the
specified period. The scientific novelty of the research lies in the authors attempt to consider and investigate the evolutionary
changes in Pavlo Virskyi’s stage work not only in the context of art analysis, but also of modern domestic research, which
affected the further development of folk stage dance art, which for a long time was in conditions of ideological pressure.
Conclusions. After analysing the holistic picture of the formation and development of the Ukrainian choreographer’s national
folk dance art in the stated period, the authors have revealed the defining constants in his choreographic and production work.
It clearly traces the trends of the dynamic development of the forms of production work, in which plot-image choreographic
compositions based on Ukrainian dance folklore began to prevail. The subject matter and compositional-figurative structure of
concert productions also changed significantly, the arsenal of expressive means expanded, which affected their quality