Короткий опис(реферат):
Мета роботи – розкрити естетичні, жанрові та стильові константи творчої діяльності Анатолія Гайденка.
Методологічну основу становили базові принципи теорії пізнання (об’єктивність, науковість, історизм,
цілісність, взаємозв’язок і взаємозумовленість явищ і процесів дійсності); основні положення системного,
аксіологічного, мистецтвознавчого, компетентнісного й культурологічного підходів як методологічного способу
вивчення композиторської діяльності; концептуальні положення теорії професійної композиторської
майстерності. Наукова новизна полягає в тому, що на основі особистих висловлювань композитора висвітлено
його естетичну позицію стосовно призначення мистецтва; шляхом аналізу масштабно-композиційних, техніко-виконавських та жанрово-стилістичних ознак систематизовано баянні твори А. Гайденка. Розкрито інтонаційні,
фактурні та композиційно-драматургічні особливості музики композитора в опорі на аналітичні спостереження
низки опусів. Охарактеризовано еволюційні тенденції та жанрово-інтонаційну систему в баянній творчості
А. Гайденка. Висновки. Баянні концерти та сонати А. Гайденка демонструють показовий для композитора
інтерес до образів далекого минулого, прагнення до національної визначеності звучання, опору на фольклорні
джерела, представлені як у вигляді цитат, так й асимільованих в авторському тексті інтонаційних чи
ладогармонічних елементів. Іншу тенденцію у творчості А. Гайденка позначив концерт для акордеона з
оркестром «Ecce homo!», де помітно прагнення композитора розширити образні та стилістичні обрії музики в
напрямі європейської системи координат.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to reveal the aesthetic, genre and style constants of Anatoly Haydenko's creative
activity. The methodological basis is the basic principles of the theory of knowledge (objectivity, scientificity,
historicism, integrity, interconnection and interdependence of phenomena and processes of reality); the main provisions
of systemic, axiological, art history, competence, and cultural approaches as a methodological way of studying composer
activity; conceptual provisions of the theory of professional compositional skill. The scientific novelty lies in the fact
that, on the basis of the composer's personal statements, his aesthetic position regarding the purpose of art is highlighted;
by analysing scale-compositional, technical-performance and genre-stylistic features, A. Haydenko’s narrative works are
systematised. The intonation, textural, compositional, and dramaturgical features of the composer's music are revealed
based on analytical observations of a number of opuses. The evolutionary trends and genre-intonation system in
A. Haidenko’s accordion work are characterised. Conclusions. A. Haidenko's fairy tale concerts and sonatas demonstrate
the composer's demonstrative interest in images of the distant past, the desire for a national certainty of sound, reliance
on folklore sources, presented both in the form of quotations and intonation or harmonic elements assimilated in the
author's text. Another trend in A. Haidenko's work was marked by the concerto for accordion with orchestra "Ecce
homo!", which clearly shows the composer's desire to expand the figurative and stylistic horizons of music in the direction
of the European coordinate system.