dc.contributor.author |
Сунь, Жуйшан |
|
dc.date.accessioned |
2023-03-15T10:14:47Z |
|
dc.date.available |
2023-03-15T10:14:47Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Сунь Жуйшан. Синкретизм пісні-арії-гімну в сольних номерах примітивістського мислення К. Орфа // Мистецтвознавчі записки. Вип. 42. С. 118–122. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4769 |
|
dc.description |
The purpose of this article is to determine the genre components of solo fragments of K. Orff's singing based on
the material of the arch-popular numbers from "Carmina Burana" cantata and «Die Kluge» («Intelligent woman») opera,
intended for soprano, which, based on the timbral-register and texture-range indicators of singing, we specify in the
features of the lyric. The methodological basis of the research is the intonation approach in the traditions of the school
of B. Asafiev in Ukraine, as presented in O. Markova’s and O. Muravska’s works, Liu Bingqiang, Wang Minjie in China,
in which a comparative stylistic and hermeneutic-content analysis of the expressiveness of vocal acquisition constitute
the dominant factor of research methods. The scientific novelty of the work is determined by the original perspective of
the study of the genre section of K. Orff's works, as well as by the identification of the timbre and role of the lyric soprano
in the analysed vocal formations. Conclusions. The vocal fragments from K. Orff's cantata and opera highlighted in the
analysis demonstrate the hymnic and aria basis of the song presented, as the name suggests, in "Carmina Burana" ("Beuron
songs"), while the number from the part of the Intelligent Woman from the opera of the same name is based on an aria,
but contains signs of both a song (lullaby) and an incantation with hymnal endings. The presence of hidden polyphony in
the melody emphasises the ariad background of the expression, in which the tenderness and sobriety correspond to the
timbre-function capabilities of the lyric soprano. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Метою роботи є визначити жанрові складові сольних фрагментів співу К. Орфа на матеріалі популярних
номерів з кантати «Carmina Burana» та опери «Розумниця», призначені для озвучування сопрано, яке, відповідно
до тембрально-регістрового та фактурно-діапазонного показників співу, уточнюємо в специфіці ліричного.
Методологічною основою роботи є інтонаційний підхід у традиціях школи Б. Асаф’єва в Україні, як-то
представлене в працях О. Маркової, О. Муравської, Лю Бінцяна, Ван Мінцзе в Китаї, у яких компаративний
стильовий і герменевтично-змістовний аналіз виразності вокального надбання становлять домінуючий чинник
методів дослідження. Наукова новизна роботи визначається оригінальністю ракурсу вивчення жанрового зрізу
творів К. Орфа, а також виявленням тембру-амплуа ліричного сопрано в аналізованих вокальних утвореннях.
Висновки. Виділені в аналіз вокальні фрагменти з кантати й опери К. Орфа демонструють гімнічну й аріозну
основу пісенності, представленої, згідно із самої назви, у «Carmina Burana» («Беуронські пісні»), тоді як номер з
партії Розумниці з однойменної опери виходить з аріозного базису, але вміщає ознаки й пісні (колискової), і
заклинання з гімнічними виходами. Наявність прихованої поліфонії в мелодиці підкреслює аріозне тло
вираження, у якому характер ніжності й сумирності відповідає можливостям тембру-амплуа ліричного сопрано. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
жанровий синкретизм пісні-арії-гімну |
uk_UA |
dc.subject |
жанр у музиці |
uk_UA |
dc.subject |
музичний стиль |
uk_UA |
dc.subject |
примітивізм у мистецтві й музиці |
uk_UA |
dc.subject |
музичне мислення |
uk_UA |
dc.title |
Синкретизм пісні-арії-гімну в сольних номерах примітивістського мислення К. Орфа |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Syncretism of Song-Aria-Hymn in Solo Numbers of K. Orff's Primitivist Thinking |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |