Abstract:
Мета роботи – узагальнити основні чинники впливу на розвиток нового українського театру на межі
ХІХ−ХХ століть. Методологія дослідження ґрунтується на використанні таких методів: порівняльно-аналітичного, культурологічного, джерелознавчого. Наукова новизна дослідження полягає в комплексному
дослідженні та узагальненні основних культурно-історичних передумов створення нового українського театру
у визначений історичний період. Висновки. Культурно-історичні передумови створення нового українського
театру здебільшого пов’язані із суспільно-політичною ситуацією, у якій перебувала українська нація в період
боротьби за незалежність кінця ХІХ – початку ХХ століть. На основі аналізу досліджень українських
театрознавців зроблено висновок, що передумовами для створення нового українського театру були зміни
політичного становища щодо тогочасних українських територій наприкінці XIX століття, а саме політика реформ
1860–1870 років: скасування кріпосного права, судова реформа, реформи освітня, земська та міська, репресії
українського народу, зокрема щодо української культури. Утиски української мови й культури не могли стримати
розвиток загальнотеатрального процесу, що зумовило створення перших україномовних театральних труп, як-от: трупа Г. Ашкаренка, М. Кропивницького, М. Садовського та М. Старицького, які стали фундаментом для
формування нового українського театру.
Description:
The purpose of the work is to generalise the main factors influencing the development of the new Ukrainian
theatre at the turn of the 19th-20th centuries. The research methodology is based on the use of the following methods:
comparative-analytical, cultural, and source studies. The scientific novelty of the study consists in a comprehensive study
and generalisation of the main cultural and historical prerequisites for the creation of a new Ukrainian theatre in a certain
historical period. Conclusions. The cultural and historical prerequisites for the creation of a new Ukrainian theatre are
mainly related to the social and political situation in which the Ukrainian nation was during the struggle for independence
in the late 19th and early 20th centuries. Based on the research of Ukrainian theatre experts, it has been concluded that
the prerequisites for the creation of a new Ukrainian theatre were changes in the political situation in the Ukrainian
territories at the end of the 19th century, namely the reform policy of the 1860s and 1870s, the abolition of serfdom,
judicial reform, educational reform, land and city reforms, and repression of the Ukrainian people, in particular regarding
Ukrainian culture. Oppression of the Ukrainian language and culture could not restrain the development of the general
theatre process, which led to the creation of the first Ukrainian-language theatre companies, such as the company of
H. Ashkarenko, M. Kropyvnytskyi, M. Sadovskyi, and M. Starytskyi, which became the foundation for the formation of
a new Ukrainian theatre