Abstract:
Мета статті – розглянути технології впливу на масову свідомість в умовах інформаційної гібридної війни
та виявити роль соціокультурного чинника в цих процесах. Методологія дослідження ґрунтується на
застосуванні сукупності методів, а саме: теоретичного узагальнення, аналізу та синтезу для з’ясування сутності
технологій впливу на масову свідомість. Також застосовано структурно-функціональний і системний методи
щодо вивчення концепції «м’якої сили» (Дж. Най) як технології непрямого впливу на політичні й соціальні
процеси, що ґрунтується на використанні культури як інструменту досягнення цілей у площині загальних
наративів і суспільних цінностей; застосування методу синтезу та культурологічного методу дало змогу
комплексно розглянути означену проблематику й досягнути відповідних результатів. Наукова новизна полягає
в систематизації та узагальненні основних тенденцій щодо технологій впливу на масову свідомість в умовах
інформаційної гібридної війни з акцентуванням на культурній компоненті, зокрема масовій культурі. Висновки.
Сучасні комунікаційні та мережеві технології виявилися найбільш ефективними й мобільними інструментами
гібридної війни між ворогуючими сторонами, незалежно від дієвості військового втручання та сучасної зброї, що
використовують різні держави. Інформаційну війну як багатокомпонентне явище продовжують активно
використовувати як інструментарій пропаганди та маніпулятивних дій, спрямованих на вплив на все населення
країни в широкому розумінні, а також на активні громадські й політичні еліти з метою дестабілізації загальної
ситуації. Також у процесі маніпулятивного й сугестивного впливів використовують культурні структури та
засоби, здатні транслювати відповідні цінності й наративи. Важливим інструментом і технологією впливу на
суспільну свідомість в умовах інформаційної гібридної війни є масова культура, що завдяки гнучким
культурним матрицям спроможна охоплювати великі аудиторії та діяти як «м’яка сила».
Description:
The purpose of the article is to consider the technologies of influence on the mass consciousness in the conditions
of informational hybrid war and to reveal the role of the socio-cultural factor in these processes. The research
methodology is based on the application of a set of methods, such as: theoretical generalisation, analysis and synthesis
to clarify the essence of technologies influencing mass consciousness. The research also uses structural-functional and
systemic methods to study the concept of "soft power" (J. Nye) as a technology of indirect influence on political and
social processes, which is based on the use of culture as a tool for achieving goals in the plane of general narratives and
social values. The application of the synthesis and cultural method allow to comprehensively consider the given problem
and achieve relevant results. The scientific novelty consists in the systematisation and generalisation of the main trends
regarding the technologies of influence on mass consciousness in the conditions of the informational hybrid war with an
emphasis on the cultural component, in particular mass culture. Conclusions. Modern communication and network
technologies have proven to be the most effective and mobile tools of hybrid warfare between warring parties, regardless
of the effectiveness of military intervention and modern weapons used by various states. Information warfare, as a multi component phenomenon, continues to be actively used as a toolkit of propaganda and manipulative actions aimed at
influencing the entire population of the country in a broad sense, as well as active public and political elites with the aim
of destabilising the general situation. Moreover, in the process of manipulative and suggestive influences, cultural
structures and means are used, capable of broadcasting the corresponding values and narratives. An important tool and technology for influencing public consciousness in the conditions of the information hybrid war is mass culture, which,
due to flexible cultural matrices, is able to reach large audiences and act as "soft power".