Короткий опис(реферат):
Мета роботи – на основі культурологічного підходу розпізнавання в концепції Василькова зазначити
компенсативний зміст (за А. Канарським) ритуально-біблійних слідів у літературних творах та зразках образотворчого
мистецтва. Методологія дослідження – культурологічний міждисциплінарний, аналітичний, компоративний,
історично-описовий, мистецтвознавчо-стильовий, герменевтичний методи, зокрема з опорою на естетику
компенсативності А. Канарського. Наукова новизна. Уперше в Україні сформульовано позиції декодування біблійної
ритуаліки в мистецьких акціях на основі філософської концепції розпізнавання Канарського. Також оригінальною є
трансляція в концепції Дюркгейма, Василькова та Канарського в мистецтвознавчому вимірі творів Шевченка, Гоголя та
Стороженка. Висновки. Визначено підходи до методики розпізнавання біблійно-ритуальних слідів у творах Шевченка,
Гоголя та Стороженка за допомогою ритуалу жертвопринесення та агіографічних вимірів подання характеристики
головного героя. Розпізнавання компенсативної акції перетворення-дематеріалізації в картині Стороженка «Передчуття
Голгофи» технікою вкладання прийомів акварелі в живопис олійними фарбами. Визначено розпізнавання ритуального
кореня в художніх актах, що дає змогу усвідомити суттєвість культурного впливу мистецтва, минаючи спеціально естетичний та художній принцип охоплення значущості творчої продукції. Біблійна ритуаліка як дійство живить сюжетні
колізії, що стають вчинками персонажів у літературних творах та образотворчому мистецтві. Біблійна ритуаліка як ідея
запліднює структуру образу, пластико-фактурне втілення та композиційні нормативи і як символ піднесеної
життєдіяльності надихає драматургію зіставлень, на відміну від життєподібності розвитку театральної. Біблійна
ритуаліка як складова буття утворює основу художніх творів і виводить на розпізнавання в них ритуальної генези,
запліднюючи змістом і щільністю ідейно-образного вираження естетично-нормативні позиції самозначного мистецтва.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the work is to indicate the compensatory content in Vasilkov's concept (according to A. Kanarskyi) of ritual biblical traces in literary works and examples of fine art, based on a cultural approach to recognition. Research methodology is
based on such methods as culturological interdisciplinary, analytical, comporative, historical and descriptive, art criticism and style,
hermeneutic based on the aesthetics of Kanarskyi's compensatory. Scientific novelty of the research. For the first time in Ukraine,
the positions of decoding biblical rituals in artistic actions were formulated on the basis of the philosophical concept of Kanarskyi’s
recognition. Display in the concept of Durkheim, Vasilkov and Kanarsky in the art criticism dimension of the works of Shevchenko,
Gogol and Storozhenko is also original. Conclusions. Approaches to the method of recognising biblical and ritual traces in the
works of Shevchenko, Gogol and Storozhenko are outlined in the context of the ritual of sacrifice and hagiographic measurements
of the presentation of the main character’s characteristics. Recognition of the compensatory action of transformation dematerialisation in Storozhenko's painting «Premonition of Golgotha» takes place through the use of the watercolor technique in
oil painting. The ritual root in artistic acts is recognised, which makes it possible to realise the significance of the cultural influence
of art without the participation of a special aesthetic and artistic principle of capturing the significance of creative products. As an
action, biblical rituals nourish plot conflicts, which are considered as the actions of characters in literary works and fine arts. As an
idea, biblical rituals fertilise the structure of the image, plastic-textured embodiment and compositional standards. As a symbol of
sublime life activity, biblical rituals inspire the dramaturgy of comparisons, in contrast to the life-like "development" of the theatre.
As a component of being, biblical ritual forms the basis of works of art and leads to the recognition of a ritual genesis in them,
"fertilising" them with the content and density of the ideological and figurative expression.