Abstract:
Мета – розкрити методологічну парадигму культурологічного дослідження аксіології танцю на тлі
теоретичної взаємодії традицій та сучасності. Методологія дослідження. Міждисциплінарний характер розвідки
базується на поєднанні теоретичного обґрунтування традицій та практичного спрямування в сучасні наративи.
Сила впливу змісту знання культури полягає в поясненні сучасного через минуле та в проєктуванні майбутнього
поступу. Так ми розглядаємо методологічний ключ до розуміння діалектичної єдності феноменів традиції та
новації в їх культурному розвитку. Єднальною ланкою між минулим, теперішнім і майбутнім є своєрідність
історичного місця культури народу, його національний дух, заглиблений в етнокультурогенез. У статті
зосереджено увагу на структурно-функціональному методі як провідному між традиціями й нинішніми історико культурними процесами, хронотопами культурологічної регіоніки від філософів давніх епох, митців літератури
до провідних культурологів сучасної України. Наукова новизна. Розкрито взаємодію традицій із сучасною
системою культурології на ґрунті аксіології танцю. Аксіологія танцю виступає феноменом у культурологічній
парадигмі специфіки конституювання результатів танцювальної культури в просторі етнокультури. Висновки.
Аксіологію танцю розглянуто в площині культуротворчого феномену. Висвітлено динаміку етичних цінностей у
часопросторовій інтроєкції, які продукуються танцем та унормовуються як важливий компонент у системі
соціокультурних зв’язків у збереженні традицій. Танець протягом тисячолітнього історико-культурного розвою
демонструє духовну єдність народу, цілісність культурної парадигми як чинника ціннісної основи особистості,
яка інтегрується в соціум, усвідомлюючи мотивацію духовних потреб.
Description:
The purpose of the article is to reveal the methodological paradigm of the cultural study of dance axiology against
the background of the theoretical interaction of traditions and modernity. The research methodology. The
interdisciplinary nature of the research is based on a combination of theoretical justification of traditions and practical
direction into modern narratives. The power of influence of the cultural knowledge content lies in explaining the present
through the past and in designing future progress. This is how we consider the methodological key to understanding the
dialectical unity of the phenomena of tradition and innovation in their cultural development. The unifying link between
the past, present, and future is the originality of the historical place of the people's culture, its national spirit is immersed
in ethnocultural genesis. The article focuses on the structural-functional method as a guide between traditions and current
historical and cultural processes, chronotopes of cultural regionalism from philosophers of ancient eras, literature artists
to leading culturologists of modern Ukraine. Scientific novelty of the research. The interaction between traditions and
the modern system of cultural studies on the basis of dance axiology is revealed. The axiology of dance is a phenomenon
in the cultural paradigm of the specificity of the constitution of the results of dance culture in the ethnocultural space.
Conclusions. The axiology of dance is considered in the plane of the cultural phenomenon. The dynamics of ethical
values in spatial-temporal introjection, which are produced by dance and normalised as an important component in the
system of socio-cultural ties in the preservation of traditions, are reflected. During the thousand-year historical and
cultural development, the dance has demonstrated the spiritual unity of the people, the integrity of the cultural paradigm
as a factor of the value basis of the individual who integrates into society, realising the motivation of spiritual needs.