Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Музичне виконавство в контексті феномену постмодерністської музичної культури

Show simple item record

dc.contributor.author Швець, Наталія Олександрівна
dc.contributor.author Сбітная, Дар’я Володимирівна
dc.date.accessioned 2023-04-26T09:18:42Z
dc.date.available 2023-04-26T09:18:42Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Швець Н. О., Сбітная Д. В. Музичне виконавство в контексті феномену постмодерністської музичної культури // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 70–74. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4804
dc.description The purpose of the article is to reveal the features and trends of modern musical performance through the prism of the phenomenon of postmodern musical culture. The research methodology. The analytical method is applied; a systematic method enables the examination of postmodern musical culture as a whole; the historical method and the method of cultural analysis, which contributed to the understanding of the ways of forming and developing musical performance, as well as of the essence of musical performance as a socio-cultural phenomenon; method of theoretical generalisation. Scientific novelty. Characteristic features of musical postmodernism are analysed; features and trends of the development of modern musical performance in the context of postmodern culture are revealed; the problem of performing interpretation is considered through the prism of the concept of postmodernism. Conclusions. Institutes of musical performance formed in the past centuries retain their positions in the modern socio-cultural space. However, a characteristic phenomenon is currently the strengthening of trends that appeared in the age of postmodernism. On the basis of the conceptual principles of postmodern musical culture in performance unprecedented interpretive approaches to the musical text are formed aimed to attract both elite and mass listeners, techniques of combination and eclecticism of various views and artistic traditions, dialogism with different civilizations and historical periods are actualised. The concept of the "death of the author" gets its own detection in the context of the specifics of musical performance, being realised in a new, postmodern strategy of interpreting the musical text and significantly expanding the author's capabilities of the performers. The specificity of musical performance in the era of postmodernism consists in unique approaches to interpretative activity, which in particular conveys the key features of its time, reproduces the special mission of a man in the modern world, and reflects cultural life. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – виявити особливості та тенденції сучасного музичного виконавства крізь призму феномену постмодерністської музичної культури. Методологія дослідження. Застосовано аналітичний метод; системний метод, завдяки якому розглянуто постмодерністичну музичну культуру як цілісність; історичний метод та метод культурологічного аналізу, що посприяли розумінню шляхів формування і розвитку музичного виконавства, а також сутності музичного виконавства як соціокультурного явища; метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Проаналізовано характерні ознаки музичного постмодернізму; виявлено особливості та тенденції розвитку сучасного музичного виконавства в контексті культури постмодернізму; розглянуто проблематику виконавської інтерпретації крізь призму концепції постмодернізму. Висновки. Сформовані в минулих століттях інститути музичного виконавства в сучасному соціокультурному просторі зберігають свої позиції, проте характерним явищем наразі стає посилення тенденцій, народжених добою постмодернізму. На основі концептуальних принципів постмодерністської музичної культури у виконавстві: формуються безпрецедентні інтерпретаційні підходи до музичного тексту, спрямовані на залучення як елітарного, так і масового слухача, актуалізуються прийоми поєднання та еклектики різноманітних поглядів і художніх традицій, діалогізму з різними цивілізаціями й історичними періодами. Власне виявлення в контексті специфіки музичного виконавства отримує концепція «смерті автора», реалізуючись у новій, постмодерністській стратегії інтерпретації нотного тексту та значно розширюючи авторські можливості виконавців. Специфіка музичного виконавства за доби постмодернізму полягає в унікальних підходах до інтерпретаційної діяльності, що, зокрема, передає ключові риси свого часу, відтворює особливу місію людини в сучасному світі, відображає культурне життя та ін. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject постмодернізм uk_UA
dc.subject музична культура uk_UA
dc.subject музичне виконавство uk_UA
dc.subject виконавська інтерпретація uk_UA
dc.subject Ліотар Жан-Франсуа uk_UA
dc.subject Лакан Жак uk_UA
dc.subject Бодріяр Жан uk_UA
dc.title Музичне виконавство в контексті феномену постмодерністської музичної культури uk_UA
dc.title.alternative Musical Performance in the Context of the Phenomenon of Postmodernist Musical Culture uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account