Abstract:
Мета статті – дослідити функціонування антиципації в кореляції з емоційним інтелектом у роботі піаніста-концертмейстера в концертній фазі. Емоційний інтелект – це здатність працювати з емоціями, зокрема й
передбачати їх. Антиципація – це властивість психіки передбачати найближчі за часом події, а також емоції. Саме
на цій точці перетину й вибудовується концепція роботи. Методологія дослідження. Для досягнення заявленої
мети послуговуємося такими методами: системний – дає змогу дослідити принципи функціонування антиципації
як атрибуту системи емоційного інтелекту; психологічний – націлений на розгляд вроджених і набутих
закономірностей роботи людського мозку крізь призму психології; метод теоретичного моделювання – дає
можливість сконструювати умоглядні моделі можливих реальних ситуацій. Наукова новизна дослідження
полягає у виявленні прямої взаємозалежності антиципації і емоційного інтелекту та проєктуванні їх
функціонування на творчу роботу піаніста-концертмейстера. У процесі концертного виконання завжди є елемент
непередбачуваності, що забезпечує відкритість поля емоційних реакцій. Для піаніста-концертмейстера
складність полягає не лише в опрацюванні власних емоцій, а й у підготовці відповіді на концертну емоцію
партнера. Щоб мінімізувати втрати на сцені, знадобиться вміння працювати інструментами емоційного
інтелекту, серед яких значну роль відіграє антиципація. Висновки. Обґрунтовано важливість розуміння актів
антиципації задля успішного використання ресурсів емоційного інтелекту. Розширення спектра ресурсів
власного тіла шляхом усвідомленого переведення вроджених задатків у контрольовані свідомістю процеси
піднімає професійну діяльність піаніста-концертмейстера на вищий рівень творчої майстерності.
Description:
The purpose of the article is to investigate the functioning of anticipation in correlation with emotional intelligence
in a pianist-accompanist’s work in the concert phase. Emotional intelligence is the ability to work with emotions,
including the ability to anticipate them. Anticipation is the property of the psyche to foresee the next events in time,
including emotions. This is the point of intersection that the concept of the article is built on. Research methodology. To
achieve the declared purpose, we use the following methods. Systemic method allows us to explore the principles of
functioning of anticipation as an attribute of the emotional intelligence system. Psychological method is aimed to consider
the congenital and acquired patterns of the human brain through the prism of psychology. A method of theoretical
modeling helps to construct speculative models of potential real situations. The scientific novelty of the research consists
in revealing the direct co-dependence of anticipation and emotional intelligence and projecting their functioning on the
pianist-accompanist’s creative work. There is always an element of unpredictability in the process of concert performance,
which ensures the openness of the field of emotional reactions. For a pianist-accompanist, the difficulty lies not only in
working out one's own emotions, but also in preparing a response to a partner's concert emotion. To minimise losses on
stage, one will need the ability to work with the tools of emotional intelligence, among which anticipation plays a
significant role. Conclusions. The importance of understanding the acts of anticipation for a successful use of the
resources of emotional intelligence is substantiated. Expanding the range of resources of one’s own body by consciously
transferring innate predispositions into the processes controlled by consciousness raises the professional activity of a
pianist-accompanist to a higher level of creative mastery.