Abstract:
Метою роботи є музикознавчий аналіз танцювальних образів у творі для скрипки і фортепіано
кримськотатарського композитора Назіма Амедова «Рондо-Хайтарма». Методологія дослідження. Використано
аналітичний, історичний методи, метод порівняльного й музикознавчого аналізу. Наукова новизна. Уперше
здійснено музикознавчий аналіз танцювальних образів у творі для скрипки і фортепіано кримськотатарського
композитора Назіма Амедова «Рондо-Хайтарма». Висновки. У творі для скрипки і фортепіано «Рондо-Хайтарма» Назіма Амедова виокремлено національні особливості художнього мислення кримськотатарського
народу. Використовуючи різноманітні музично-виражальні засоби, композитор багатогранно представляє
основний національно-танцювальний образ у наскрізному розвитку, змінюючи різні відтінки – від наполегливо-енергійного, експресивного до м'якого, ліричного, з яскравим стверджувальним характером. Домінуючим
прийомом розвитку є «дзеркальність». Вона поширюється на інтонаційно-ритмічну організацію тематизму, має
формотворчу функцію. Ці прийоми притаманні авторському почерку й композиторському мисленню Назіма
Амедова.
Description:
The purpose of the article is a musicological analysis of the dance images in «Rondo-Haitarm» work for violin
and piano by the Crimean Tatar composer Nazim Amedov. Research methodology. Analytical, historical methods, the
method of comparative and musicological analysis have been used. Scientific novelty of the research. For the first time,
a musicological analysis was conducted of the dance images in «Rondo-Khaitarm» work for violin and piano by the
Crimean Tatar composer Nazim Amedov. Conclusions. Nazim Amedov's «Rondo-Khaitarma» work for violin and piano
highlights the national features of the artistic thinking of the Crimean Tatar people. Using a variety of musical and
expressive means, CHANGING different shades: from persistently energetic, expressive to soft, lyrical, with the
affirmation of a bright affirmative character the composer multifacetedly presents the main national dance image in its
overall development. The dominant technique of development is «mirroring». It extends to the intonation-rhythmic
organisation of the theme, has a form-creating function. These techniques are inherent in the author's handwriting and
composer's thinking of Nazim Amedov.