Короткий опис(реферат):
Мета пропонованої статті полягає у визначенні особливостей формування квартету саксофонів у світовій
музичній культурі ХІХ століття у єдності виконавства та композиторської творчості. Методологія дослідження
ґрунтується на використанні методів: текстологічного, джерелознавчого та герменевтичного – при опрацюванні
музикознавчих та нотних джерел з обраної теми; системно-історичного, що дає змогу комплексно розглянути
квартет саксофонів в контексті історії розвитку світового духового мистецтва ХІХ ст.; особливу увагу приділено
методу персоналізації (наукової біографістики), що дозволив окреслити внесок композиторів у формування
оригінального репертуару для квартету саксофонів зазначеного хронологічного періоду; аналітичний – при
виявленні іманентних особливостей конкретних творів аналізованого жанру. Наукова новизна роботи полягає
у комплексному дослідженні етапу формування квартету саксофонів у світовоій музичній культурі ХІХ ст.,
окресленні специфічних жанрово-стильових ознак перших оригінальних композицій для названого ансамблю.
Висновки. Квартет саксофонів є однією із найпопулярніших форм виконавства на названому інструменті.
Передумовами його формування слугувало використання групи саксофонів у духових, військових оркестрах.
Перший квартет саксофонів виник у французькій музичній культурі ХІХ ст. а до кінця століття поширився в
Європі та Америці. Зазвичай, квартети саксфонів гастролювали разом із професійними концертними
колективами – П. Гілмора, Дж.-Ф. Соуза, Ф. Іннеса та інших. Засновниками саксофонних ансамблів були й самі
сольні виконавці, зокрема, Е. Лефебр. На основі аналітичної характеристики оригінальних творів для квартету
саксофонів Ж.-Б. Сінжелі, Ж. Саварі та К. Флоріо визначено їх іманентні жанрово-стильові ознаки, як-от опора
на структуру чотиричастинного класицистського струнного квартету (Квартет ор. 53 Ж.-Б. Сінжелі та Квартет
для саксофонів Ж. Саварі), поєднання різних типів фактури, опора на романтичну гармонію та мелодику опер
авторів ХІХ століття.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the proposed article is to determine the peculiarities of the formation of the saxophone quartet in
the world musical culture of the 19-th century in the unity of performance and compositional creativity. The research
methodology is based on the use of the following methods: textological, source studies, and hermeneutics – when
processing musicological and sheet music sources on the chosen topic; systemic-historical, which makes it possible to
comprehensively consider the saxophone quartet in the context of the history of the development of world wind art of the
19th century. Special attention was paid to the method of personalisation (scientific biography), which helped to outline
the contribution of composers to the formation of the original repertoire for the saxophone quartet of the specified
chronological period; analytical – when revealing the immanent features of specific works of the analysed genre. The
scientific novelty of the work consists in a comprehensive study of the stage of formation of the saxophone quartet in the
world musical culture of the 19th century, outlining the specific genre and style features of the first original compositions
for the named ensemble. Conclusions. The saxophone quartet is one of the most popular forms of performance on the
named instrument. The prerequisites for its formation were the use of a group of saxophones in wind and military bands.
The first saxophone quartet originated in the French musical culture of the 19th century. and by the end of the century it
had spread to Europe and America. Usually, saxophone quartets toured together with professional concert groups –
P. Gilmore, J.-F. Souza, F. Innes and others. The founders of saxophone ensembles were solo performers themselves, in particular, E. Lefebre. Based on the analytical characteristics of the original works for saxophone quartet by J.-B. Singeli,
J. Savarі and С. Florio, their immanent genre-stylistic features are determined, such as the reliance on the structure of the
four-part classicist string quartet (Quartet op. 53 by J.-B. Singeli and Quartet for Saxophones by J. Savarі), a combination
of different types textures, reliance on romantic harmony and melody of operas by authors of the 19th century