Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Дитячий блогінг як чинник культурних трансформацій

Show simple item record

dc.contributor.author Бугайов, Микола Вікторович
dc.date.accessioned 2023-04-27T13:31:54Z
dc.date.available 2023-04-27T13:31:54Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Бугайов М. В. Дитячий блогінг як чинник культурних трансформацій // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 104–108. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4831
dc.description The purpose of the work is to find out the importance of children's blogging for the socialisation and formation of personal qualities of children, to reveal the influence of this phenomenon on the transformation of cultural forms. The research methodology was based on the use of general scientific methods: analysis and synthesis – to develop the source base of the article; as well as specifically scientific, in particular semiotic, helped to find out the mechanism of the emergence of cyber culture, and diachronic-synchronous: children's blogging is considered both in historical development with a cultural interpretation of the results, and linearly – in one historical period of time. Scientific novelty. We have found that currently children's blogging is one of the determining factors in the development of children as individuals and causes the emergence of new forms of culture, in particular, cyber culture. Conclusions. Culture involves the transmission from one generation to the next of historically acquired rules of behaviour, spiritual, and material values for the preservation and development of society. It used to provide direct communication between generations. Nowadays, young people balance between two realities – social and virtual, so they often acquire social and cultural experience primarily on the Internet. Blogs are clearly shaping the preferences of today's children, shaping their cultural self-awareness and defining intercultural competence, and in the future, such a process will acquire even greater dimensions. This led to the emergence of a new generation – bearers of cyber culture, namely, information culture, which as a new cultural model actualises a qualitatively new worldview with corresponding value attitudes, moral and ethical norms, social roles, and models of human behaviour in society. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – з’ясувати значення дитячого блогінгу для соціалізації та формування особистісних якостей дітей, виявити вплив цього феномену на трансформацію культурних форм. Методологія дослідження базувалася на використанні загальнонаукових методів: аналізу і синтезу – задля опрацювання джерельної бази статті; а також конкретнонаукових, зокрема семіотичному, що дало змогу з’ясувати механізм виникнення кіберкультури, і діахронно-синхронному: дитячий блогінг розглянуто як в історичному розвитку з культурологічною інтерпретацією результатів, так і лінійно – в одному історичному проміжку часу. Наукова новизна. З’ясовано, що дитячий блогінг на сьогодні є одним із визначальних чинників становлення дітей як особистостей і зумовлює появу нових форм культури, зокрема кіберкультури. Висновки. Культура передбачає передачу від одного покоління наступному історично набутих правил поведінки, духовних і матеріальних цінностей для збереження та розвитку суспільства. Раніше це забезпечувало безпосереднє спілкування поколінь. Нині молодь балансує між двома реальностями – соціальною та віртуальною, тож часто набуває соціальний та культурний досвід насамперед в інтернеті. Блоги помітно визначають уподобання сучасних дітей, формуючи їхню культурну самосвідомість і міжкультурну компетентність, – і надалі такий процес набуватиме ще більших масштабів. Це зумовило появу нового покоління – носіїв кіберкультури, тобто інформаційної культури, що як нова культурна модель актуалізує якісно новий світогляд з відповідними ціннісними установками, морально-етичними нормами, соціальними ролями та моделями поведінки людини в соціумі. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject дитячий блогінг uk_UA
dc.subject кіберкультура uk_UA
dc.subject інформаційна культура uk_UA
dc.subject міжкультурна компетентність uk_UA
dc.subject соціальна та віртуальна реальність uk_UA
dc.subject інтернет uk_UA
dc.title Дитячий блогінг як чинник культурних трансформацій uk_UA
dc.title.alternative Children's Blogging as a Factor of Cultural Transformations uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account