Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Креативні практики в сучасному вітчизняному культурно-дозвіллєвому просторі

Show simple item record

dc.contributor.author Сенько, Тетяна Владиславівна
dc.date.accessioned 2023-05-01T08:45:11Z
dc.date.available 2023-05-01T08:45:11Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Сенько Т. В. Креативні практики в сучасному вітчизняному культурно-дозвіллєвому просторі // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 120–126. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4838
dc.description The purpose of research is to determine the features and functions of creative practices in modern cultural and leisure space. The research methodology is based on the application of an interdisciplinary approach to the set problem and the following methods: cultural, analytical, comparative, and structural-logical. The scientific novelty of the paper is in an attempt to consider a wide range of examples of creative practices in the cultural and leisure sphere in the context of their characteristic features and functions. Conclusions. Significant changes have taken place among modern consumers of cultural and leisure services, primarily in the essence of consumption, factors of production, and recreation as such. People are no longer satisfied with simply purchasing a service or product, they want to develop and improve their skills. Not only those who innovatively create something consider themselves creative, but also those who creatively consume something, corresponding to a certain lifestyle and consumption. This growing desire for creativity is associated with a decrease in time for creative activities. Weekends and holidays are almost the only period when representatives of the creative class have enough free time. The meaning of climbing, hiking, snowboarding is not only to actively spend your free time, but to feel the atmosphere that is the opposite of work and far from everyday life, explore a new space for yourself and get a maximum of new emotions and impressions. The emergence of new types of activities, such as street art, flash mobs, public art in the performance format, also dictates the emergence of new mobile forms of leisure structures. Such events do not require the creation of special spaces, but allow people to realise their need for activity, provoking both planned and spontaneous communication. A new type of cultural and leisure environment is emerging, which can host different activities and different groups of society, where people are always waiting for something new and unexpected. Creative leisure can include a wide variety of activities, such as creating clubs based on interests, groups of joint creativity (theatrical, literary, artistic), linked to certain objects that contribute to the formation of a creative cultural and leisure space. Such examples are drawing, photography, design, yoga, traveling, that is, practices that allow you to develop and improve your skills and potential. In this context, creative leisure can be defined as an activity characterised by the desire to develop personal creative potential; the consumer is involved in the creative process that forms conditions for cultural exchange and communication within courses, educational events; creativity on the part of vacationers and the presence of a special type of space, consumers of cultural services themselves determine what, when, and how they will do; joint production (producers and consumers jointly create services, products, and impressions). uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи полягає у виявленні ознак і функцій креативних практик у сучасному культурно-дозвіллєвому просторі. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні міждисциплінарного підходу щодо поставленої проблематики та сукупності таких методів: культурологічного, аналітичного, компаративного, структурно логічного. Наукова новизна полягає в спробі розглянути широкий арсенал прикладів креативних практик у культурно-дозвіллєвій сфері в контексті їх характерних ознак і функцій. Висновки. Серед сучасних споживачів послуг культурно-дозвіллєвої сфери відбулися суттєві зміни, насамперед у сутності споживання, чинниках виробництва й відпочинку як такого. Людей уже не задовольняє просто придбати послугу чи товар, вони бажають розвиватись і вдосконалювати свої навички. Креативними себе вважають не тільки ті, хто інноваційно щось створює і творить, а й ті, хто нестандарто щось споживає, відповідає певному стилю життя і споживання. Це зростаюче прагнення до креативності пов’язане зі зменшенням часу для креативної діяльності. Вихідні дні й відпустка – це чи не єдиний період, коли в представників креативного класу є достатньо вільного часу. Сенс скелелазіння, пішого туризму, сноуборду тощо полягає в тому, щоб не тільки активно провести вільний час, але й відчути атмосферу, яка є протилежною роботі і далекою від повсякденності, дослідити новий для себе простір й отримати максимум нових емоцій та вражень. Виникнення нових видів діяльності, як-от: стрит-арт, флешмоби, паблік-арт у форматі перформансу, диктує і появу нових мобільних форм дозвіллєвих структур. Такі заходи не вимагають створення спеціальних просторів, але дають змогу реалізувати потребу людей в активності, провокуючи як заплановану, так і спонтанну комунікацію. З’являється культурно-дозвіллєве середовище нового типу, яке може приймати різні дійства й різні групи суспільства, де на людей завжди чекає щось нове та несподіване. Креативне дозвілля може включати найрізноманітніші види діяльності, як: створення клубів за інтересами, групи спільної творчості (театральні, літературні, мистецькі тощо), з прив’язкою до тих чи інших об’єктів, які сприяють формуванню креативного культурно-дозвіллєвого простору. Такими прикладами є малювання, фотографування, заняття дизайном, йогою, мандрування, тобто практики, які дають можливість розвивати й удосконалювати свої навички та потенціал. У такому контексті креативне дозвілля можна визначити як діяльність, якій притаманні такі ознаки: прагнення до розвитку особистого креативного потенціалу; споживач залучений у творчий процес, що створює умови для культурного обміну та спілкування в межах курсів, пізнавальних заходів; креативність з боку відпочивальників і наявність особливого типу простору, споживачі культурних послуг самі визначають, що, коли і як вони будуть робити; спільне виробництво (послуги, продукти, враження створюють разом і виробники, і споживачі). uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject креативні практики uk_UA
dc.subject культурно-дозвіллєвий простір uk_UA
dc.subject креативне дозвілля uk_UA
dc.subject стрит-арт uk_UA
dc.subject флешмоби uk_UA
dc.subject паблік-арт uk_UA
dc.title Креативні практики в сучасному вітчизняному культурно-дозвіллєвому просторі uk_UA
dc.title.alternative Creative Practices in Modern Domestic Cultural and Leisure Space uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account