Abstract:
Мета статті полягає через уточнення поняття «нонконформізм» довести доречність вживання терміна
«трансавангард» на означення стилістики творів українських мистців 70–80-х років ХХ ст., для яких були чужими
та неприйнятними «канони» соцреалізму. Методи дослідження ґрунтуються на фундаментальних принципах
мистецтвознавчого аналізу із залученням міждисциплінарних зв’язків (психологія, культурологія та філософія).
Використано метод гносеологічного аналізу в процесі з’ясування концептів низки мистецтвознавчих понять;
системно-аналітичний і порівняльно-історичний методи з метою виведення української художньої традиції як
особливого феномену європейського контексту. Наукова новизна дослідження полягає в уточненні визначення
поняття «нонконформізм», обґрунтуванні його як культурно-соціального явища та доведенні правомірності
застосування терміна «трансавангард» щодо стилістичного визначення творів українських художників
нонконформістів 70–80-х років ХХ століття. Висновки. Здійснивши аналіз явища «нонконформізм», виявивши
його широке значення як культурно-соціального руху не згодних з тоталітарною системою радянського
суспільства, встановили доцільність вживання поняття «трансавангард» стосовно робіт українських художників
70–80-х років, у зв’язку з тим, що, як і їх західноєвропейські колеги, вони продовжували розвивати у своїй
творчості вагомі здобутки вітчизняних мистців авангардистів першої третини ХХ ст.
Description:
The purpose of the article is through clarification of the «nonconformism» concept, to prove the appropriateness
of using the term «trans-avant-garde» when describing the stylistics of the works of Ukrainian artists of the 1970s and
1980s, for whom the «canons» of socialist realism were foreign and unacceptable. Research methods are based on the
fundamental principles of art analysis with the involvement of interdisciplinary connections (psychology, cultural studies,
and philosophy). The method of epistemological analysis is used in the process of clarifying the concepts of a number of
art historical concepts. System-analytical and comparative-historical methods are used to identify the Ukrainian artistic
tradition as a special phenomenon of the European context. The scientific novelty of the study consists in clarifying the
definition of the «nonconformism» concept, in substantiating it as a cultural and social phenomenon, and in proving the
legality of using the term «transavant-garde» in relation to the stylistic definition of the works of Ukrainian nonconformist
artists of the 1970s and 1980s. Conclusions. Having analysed the phenomenon of «nonconformism», having revealed its
significance as a cultural and social movement of those who disagreed with the totalitarian system of Soviet society, the
feasibility of using the concept of «trans-avant-garde» in relation to the works of Ukrainian artists of the 1970s and 1980s
was established in connection with the fact that, like their Western European colleagues, they continued to develop in
their work the significant achievements of domestic avant-garde artists of the first third of the 20th century.