Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – проаналізувати творчу спадщину художника-живописця і педагога Ф. І. Недошовенка,
роботи якого представляють київську школу українського живопису другої половини XX ст. Діяльність
художника, його художня практика – живописна, педагогічна – нерозривно повʼязана з глибоким осмисленням
законів образотворчого мистецтва в контексті європейської художньої культури. Методологія статті формується
сукупністю таких методів, як мистецтвознавчий, структурний аксіологічний методи. Як методи емпіричного
дослідження творів мистецтва застосовано: спостереження, порівняння, експеримент. Абстрагування, аналіз і
синтез використано на емпіричному та теоретичному рівнях дослідження. Історичний метод і системний підхід – як
методи теоретичних узагальнень. Наукова новизна полягає в осмисленні творчості художника, його мистецької
і педагогічної діяльності, що зумовлено принципами художніх жанрів. Уперше проаналізовано здобутки в жанрі
портрета, натюрморту, станкової картини, специфічних особливостях, засобах і прийомах художньої виразності
кожного жанру у творчості художника. Висновки. Діяльність Ф. Недошовенка припадає на довоєнний і
післявоєнний період у межах Київського державного художнього інституту, на території якого художник
проживав з родиною і викладав. Змістом творчості митця в широкому сенсі була людина, багатообразна природа,
людське життя. Практика історії світового мистецтва підтверджує, що правдиве відображення дійсності,
оголошене реалістичною естетикою, є важливим обʼєктивним законом реалістичного мистецтва, якому художник
навчав і навчався.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the study is to examine and analyse the creative heritage of Fedir Nedoshovenko, the painter and
teacher, whose works represent the Kyiv school of Ukrainian painting of the second half of the 20th century. The artist’s
activity, his artistic practice – both in painting, teaching – is inextricably linked with a deep understanding of the laws of
fine art in the context of the European artistic culture. The methodology of the article is formed by a set of methods such
as art history and structural axiological methods. The methods of empirical research of works of art are used: observation,
comparison, and experiment. Abstraction, analysis and synthesis are applied at the empirical and theoretical levels of
research. Historical method and systematic approach are used as methods of theoretical generalisation. Scientific novelty
consists in understanding the artist’s creativity, his artistic and pedagogical activity, which is determined by the principles
of artistic genres. For the first time, achievements in the genre of portrait, still life, easel painting, specific features, means
and methods of artistic expression of each genre in the artist's work are analysed. Conclusions. The activity of Fedir
Nedoshovenko was in the pre-war and post-war period within the boundaries of the Kyiv State Art Institute, on the
territory of which the artist lived with his family and taught. The content of the artist's work in a broad sense was a man,
diverse nature, human life. The practice of the history of world art confirms that the true reflection of reality, announced
by realistic aesthetics, is an important objective law of realistic art, which the artist taught and studied.