Abstract:
Українське фортепіанне мистецтво є невід’ємною складовою світової
музичної культури. Київська, львівська, харківська, одеська фортепіанні
школи, що формувалися у великих культурних центрах і мають давні
традиції, сьогодні є брендом українського фортепіанного мистецтва. Саме
вони в першу чергу потрапляли в поле зору науковців. Значно менше уваги в
українській науці приділяється фортепіанним осередкам інших регіонів,
серед яких назвемо й Тернопіль, що ще не потрапляв у поле зору українських
дослідників. І хоча фортепіанне виконавство, освіта та почасти
композиторська творчість Тернопілля висвітлювалися у працях науковців, які
досліджували фортепіанне мистецтво Галичини, окремих розвідок, де ці
питання розглядалися системно, наразі не існує.
Description:
Ukrainian piano art is an integral part of world musical culture. Kyiv, Lviv,
Kharkiv, Odesa piano schools, which were formed in large cultural centers and
have long traditions, are today a brand of Ukrainian piano art. It was they who first
came to the attention of scientists. Much less attention in Ukrainian science is paid
to the piano centers of other regions, among which we can mention Ternopil,
which has not yet been noticed by Ukrainian researchers. And although Ternopil
piano performance, education, and partly compositional work were highlighted in
the works of scientists who studied the piano art of Halychyna, there are currently
no separate investigations where these issues were considered systematically.