Короткий опис(реферат):
Мета роботи – дослідити інтеграцію електронних ресурсів у бібліотечне середовище закладів
вищої освіти, виявити переваги та виклики, пов'язані із цим процесом. У дослідженні розглянуто основні напрями розвитку електронних ресурсів, такі як доступ до цифрових бібліотек, онлайн-каталогів і баз даних, забезпечення якісної інформаційної підтримки науково-дослідної та навчальної діяльності здобувачів освіти та викладачів, а також удосконалення системи цифрового обслуговування
користувачів. Методологія дослідження передбачала багаторівневий підхід до аналізу інтеграції електронних ресурсів у бібліотечному середовищі ЗВО. Насамперед здійснено ретельний огляд наукової літератури з проблематики впровадження цифрових технологій та електронних ресурсів в освітній
процес і роботу бібліотек. Після цього проаналізовано практичні приклади успішної модернізації бібліотек ЗВО з метою виявлення ключових факторів успіху, переваг і викликів на шляху до розвитку
цифрових засобів і сервісів. Результати дослідження допоможуть виявити тенденції та перспективи
розвитку цифрових бібліотек. Застосування цих методів комплексно сприятиме створенню узагальненого розуміння проблеми та напрацюванню ефективних рекомендацій щодо інтеграції електронних
ресурсів у бібліотечне середовище ЗВО. Наукова новизна. Акцентовано на змінах, які відбуваються в
бібліотеках ЗВО внаслідок цифрової трансформації, та актуалізовано важливість адаптації до нових
технологій і потреб користувачів. Висновки. Визначено, що інтеграція електронних ресурсів у бібліотечне середовище закладів вищої освіти надає низку переваг, таких як підвищення доступності та
різноманітності інформаційних ресурсів, покращення сервісу та зручності користування. З іншого
боку, існують виклики, які потребують уваги, а саме: гарантування інформаційної безпеки, адаптація
працівників бібліотек до нових технологій і розроблення стратегій для успішного впровадження цифрових інновацій.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of this research is to study the integration of electronic resources in the library
environment of higher education institutions, to identify the benefits and challenges associated with this
process. The study considers the main areas of development of electronic resources, such as access to digital
libraries, online catalogues, and databases, providing quality information support for research and teaching
activities of students and faculty, as well as improving the digital user service system. The research
methodology involves a multi-level approach to analysing the integration of electronic resources in the library
environment of higher education institutions. Firstly, a thorough review of the scientific literature is conducted,
covering the issues of introducing digital technologies and electronic resources in the educational process and library work. Subsequently, practical examples of successful library modernisation in higher education
institutions libraries are analysed in order to identify key success factors, advantages, and challenges on the
way to the development of digital tools and services. The research results will help identify trends and
prospects for the development of digital libraries. A particularly important element of the methodology is
conducting surveys and interviews with professionals in library science, faculty members, and staff of higher
education institutions. Engaging various groups of employees will enable a detailed understanding of the
needs, attitudes, and beliefs regarding the integration of electronic resources, as well as their impact on the
learning and cognition process. The application of these methods in a comprehensive manner will contribute
to the creation of a generalised understanding of the problem and the development of effective
recommendations for the integration of electronic resources into the library environment of higher education
institutions. Scientific novelty. The study focuses on the changes that are taking place in the libraries of higher
education institutions as a result of digital transformation and highlights the importance of adapting to new
technologies and user needs. Conclusions. The research findings indicate that integrating electronic resources
into the library environment of higher education institutions provides a range of benefits, such as increased
accessibility and diversity of information resources, improved service, and user convenience. On the other
hand, there are challenges that require attention, such as ensuring information security, facilitating library
staff adaptation to new technologies, and developing strategies for the successful implementation of digital
innovations.