Abstract:
Мета статті – узагальнити інформацію про видання і публікації сучасного періоду, які слугують
джерельною базою в процесі викладання маркетингу для студентів спеціальності 029 «Інформаційна,
бібліотечна та архівна справа» в закладах вищої освіти України. Методологія дослідження ґрунтується на принципах наукової об’єктивності, використанні структурно-функціонального підходу та
застосуванні методів контент-аналізу та синтезу, порівняння і узагальнення. Наукова новизна роботи полягає у виявленні та проблемно-тематичному узагальненні переліку видань і публікацій останніх років, які вважаємо актуальними в процесі викладання маркетингу для студентів спеціальності
029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» в ЗВО України. Висновки. Розгляд видань і публікацій сучасного періоду, які слугують джерельною базою в процесі викладання маркетингу для студентів
спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» у ЗВО засвідчив, що сьогодні відбувається формування нових концепцій застосування маркетингу в бібліотечній та архівній справі. Завдяки активній цифровізації освітньої діяльності в Україні відбуваються трансформаційні процеси у
викладанні маркетингу студентам спеціальності 029 ІБАС, про що постійно висвітлюють відповідні
фахові видання.
Description:
Тhe purpose of the study is to summarise information about editions and publications of the modern
period, which serve as a source base in the process of teaching marketing for students of speciality 029
“Information, Library and Archival Affairs” in higher education institutions of Ukraine. Тhe research
methodology is based on the principles of scientific objectivity, the use of a structural-functional approach,
and the application of content analysis, synthesis, comparison, and generalisation methods. The scientific
novelty of the work lies in the identification and problematic and thematic generalisation of the list of editions
and publications of recent years, which, in the author’s opinion, are relevant in the process of teaching
marketing to students of speciality 029 “Information, Library and Archival Affairs” in higher education
institutions of Ukraine. Conclusions. The analysis of editions and publications of the modern period, which serve as a source base in the process of teaching marketing to students of speciality 029 “Information, Library
and Archival Affairs” in higher education institutions, has shown that today new concepts of marketing
application in library and archival science are being formed. Due to the active digitalisation of educational
activities in Ukraine, transformational processes are underway in teaching marketing to students of speciality
029 “Information, Library and Archival Affairs”, which is constantly covered by relevant professional
publications.