Abstract:
Мета статті – виявити специфіку прояву тенденцій нонконформізму у творчості народного художника
України, головного художника Київського академічного українського драматичного театру імені Івана Франка
Данила Лідера в 1965–1975 рр. Методологія дослідження. Застосовано типологічний метод (для виявлення
особливостей проявів нонконформізму відповідно до специфіки дизайну сценічного мистецтва); функціональнотипологічний метод, що посприяв виявленню специфіки нонконформізму в пластичних рішеннях Д. Лідера;
метод мистецтвознавчого, образно-стилістичного та формально-стилістичного аналізу дизайну сценічного
простору вистав, який розробив Д. Лідер у 1965–1975 рр. Наукова новизна. Досліджено нонконформізм як
метод художнього мислення в контексті специфіки дизайну сценічного мистецтва України 60–90-х рр. ХХ ст.;
виявлено специфіку прояву тенденцій нонконформізму у творчості одного з провідних вітчизняних театральних
художників Д. Лідера; на основі аналізу архітектонічних елементів та особливостей візуального образу
сценічного простору вистав «Сторінка щоденника» О. Корнійчука (режисер В. Лизогуб, 1965), «Ярослав
Мудрий» І. Кочерги, (режисер Б. Мешкіс, 1970), «Пора жовтого листя» О. Коломійця (1973), «Здрастуй,
Прип’ять!» О. Левади (режисер С. Сміян, 1974) виявлено характерні риси нонконформізму Данила Лідера.
Висновки. Нонконформізм вітчизняних театральних художників, зокрема Д. Лідера, має низку специфічних
особливостей, що відрізняє його від нонконформізму в літературі та образотворчому мистецтві. Величезний
ідеологічний та духовно-художній протест майстер виражає засобами багатоаспектної метафоризації.
Використовуючи міфи та схильність власної свідомості до глибинної філософської містифікації дійсності, він
створює дивовижні, фантастичні світи в межах заданого сценічного простору. Своєрідною реакцією на
обмеження позитивістської естетики та натуралістичних тенденцій соцреалізму у творчості Д. Лідера стала
багатозначність та сугестивність образів, гра метафор й асоціацій. Нонконформізм у дизайні сценічного
мистецтва Д. Лідера проявляється в складному синтезі філософсько-світоглядних та естетичних концепцій
майстра з актуальними пошуками нових художніх форм. Його характерними рисами є: тенденція до надскладного,
символічного зображення власних ідей та вражень, до витонченого кодування художніх засобів; заглибленість у
духовний світ та незвичні форми вираження нового психологічного матеріалу, отриманого внаслідок осмислення
літературного першоджерела сценічної постановки; створення образно-пластичної структури вистави, що виходить
далеко за межі драматургічного матеріалу; руйнування канонів традиційного художнього оформлення в стилі
соцреалізму в пошуках нової реальності; акцент на нюансах глибинних відтінків людських почуттів.
Description:
The purpose of the article is to identify the specifics of the manifestation of non-conformism tendencies in the
work of Danylo Lider, People's Artist of Ukraine, chief artist of the Ivan Franko National Academic Drama Theatre in
Kyiv in 1965–1975. Research methodology. The article uses a typological method (to identify the peculiarities of nonconformism in accordance with the specifics of stage design); a functional and typological method, which helped to
identify the specifics of non-conformism in D. Lider's plastic solutions; a method of art historical, figurative and stylistic,
formal and stylistic analysis of the design of the stage space of performances developed by D. Lider in 1965-1975.
Scientific novelty. Non-conformism as a method of artistic thinking in the context of the specifics of the design of
theatrical art of Ukraine in the 1960s-1990s is studied. The specificity of the manifestation of non-conformist tendencies
in the work of one of the leading Ukrainian theatre artists D. Lider is revealed. Based on the analysis of architectonic elements and features of the visual image of the stage space of the plays "Diary Page" by O. Korniichuk (directed by
V. Lyzogub, 1965), "Yaroslav the Wise" by I. Kocherha (directed by B. Meshkis, 1970), "The Time of Yellow Leaves"
by O. Kolomiiets (1973), "Hello, Pripiat!" by O. Levada (directed by S. Smiian, 1974) revealed the characteristic features
of Danylo Lider's non-conformism. Conclusions. The non-conformism of national theatre artists, in particular D. Lider,
has a number of specific features that distinguish it from non-conformism in literature and the visual arts. The artist expresses a
huge ideological, spiritual and artistic protest by means of multidimentional metaphorisation. Using myths and the tendency of his
own consciousness to deep philosophical mystification of reality, he creates amazing, fantastic worlds within a given stage space.
A peculiar reaction to the limitations of positivist aesthetics and naturalistic tendencies of socialist realism in D. Lider's work was
the play of metaphors and associations. Non-conformism in the design of D. Lider's stage art is manifested in a complex synthesis
of the master's philosophical, ideologicall and aesthetic concepts with the actual searches for new artistic forms. Its characteristic
features are: a tendency to an highly complex, symbolic portrayal of one's own ideas and impressions, to a sophisticated coding of
artistic means; immersion in the spiritual world and unusual forms of expression of new psychological material obtained as a result
of comprehending the literary source of the stage production; creation of a figurative and plastic structure of the performance that
goes far beyond the dramatic material; destruction of the canons of traditional artistic design in the style of socialist realism in search
of a new reality; emphasis on the nuances of the deep shades of human feelings.