Короткий опис(реферат):
The purpose of the article is to analyse and reveal the changes that took place in the Chinese advertising poster
during the twentieth century. The work aims to establish the links between the cultural and political context and the
figurative and semantic content of messages in advertising posters. The research methodology involves the use of
general scientific and special methods. Historical analysis is used to understand the historical and cultural processes of
the twentieth century and their impact on the development of advertising posters in different periods. Content analysis is
used to analyse the content and images of advertising posters of different periods and to identify the main themes and
ideas they express. Semiotic analysis is used to study signs and symbols in advertising posters; comparative analysis to
identify the content and visual differences of advertising posters during the twentieth century. The scientific novelty of
the work lies in the identification of differences in the content and images of Chinese advertising posters in different
periods of the political history of China in the twentieth century. The interaction between the images of ideological
messages of political and social propaganda and commercial advertising is traced. Conclusions. It has been found that
the twentieth-century advertising poster is an important component of China's cultural and historical heritage and reflects
changes in the country's political, social and cultural context. It is shown that advertising posters used as a means of
propaganda in different periods of the twentieth century became less ideological and more focused on the commercial
promotion of goods and services over time. The figurative and semantic characteristics and graphic language of the
advertising poster have also undergone changes, and hybridisation in the formation of the advertising image, based on the
principles of propaganda iconography and new marketing standards in commercial advertisements of the 1980s and
1990s, gradually gave way to new visual advertising forms.
Суть розробки, основні результати:
Метою роботи є аналіз та розкриття змін, які відбулися в китайському рекламному плакаті протягом
ХХ століття. Робота спрямована на встановлення зв’язків між культурно-політичним контекстом та образнозмістовим наповненням повідомлень у рекламних плакатах. Методологія дослідження передбачає використання
загальнонаукових та спеціальних методів. Історичний аналіз залучено для розуміння історико-культурних
процесів ХХ ст. та їх впливу на розвиток рекламних плакатів в різні періоди. Контент-аналіз для аналізу змісту
та образів рекламних плакатів різних періодів та визначення основних тем та ідей, які вони висловлюють.
Семіотичний аналіз застосовано для вивчення знаків та символів у рекламних плакатах; порівняльний аналіз для
виявлення змістових і візуальних відмінностей рекламних плакатів протягом ХХ ст. Наукова новизна роботи
полягає у вияві відмінностей у змісті та образах китайських рекламних плакатів у різні періоди політичної історії
Китаю ХХ століття. Простежено взаємодію між образами ідеологічних повідомлень політичної та соціальної
пропаганди та комерційної реклами. Висновки. Виявлено, що рекламний плакат ХХ століття є важливою складовою
культурної та історичної спадщини Китаю та відображає зміни в політичному, соціальному та культурному
контексті країни. Показано, до рекламні плакати, використані як засіб пропаганди у різні періоди ХХ ст. з часом
стали менш ідеологізованими та більше спрямованими на комерційну популяризацію товарів і послуг. Образнозмістова характеристика та графічна мова рекламного плакату також зазнала змін, а гібридизація у формуванні
рекламного образу, базована на принципах пропагандистської іконографії та нових маркетингових стандартів у
комерційних оголошеннях 1980–1990-х рр. поступово дала місце новим візуальним рекламним формам.