Abstract:
блення національного вбрання. Методологічною основою дослідження визначено методи узагальнення та
систематизації, мистецтвознавчого аналізу й типологічний; а також застосовано принципи історизму й
об’єктивності, що дало змогу здійснити дослідження комплексно. Наукова новизна зумовлена тим, що вперше
в українському науковому середовищі привернуто увагу до явища майстер-класів з різних технік створення та
декорування традиційного українського костюма як до ефективного інструменту підтримки традицій
національного вбрання на початку ХХІ століття, коли в суспільстві наявний високий рівень зацікавлення
матеріальною та духовною культурою. Висновки. Дослідження присвячене вивченню майстер-класів із різних
технік декоративно-прикладного мистецтва в сучасному українському культурно-мистецькому просторі,
пріоритетним призначенням яких є збереження та популяризація народних традицій створення прикрас і
декорування окремих елементів традиційного українського чоловічого й жіночого костюма. Такі майстер-класи
на сьогодні покликані привернути увагу широких верств населення до матеріальної та духовної культури.
Завдяки аналізу майстер-класів в Україні різних форматів (у межах виставкових проєктів, наукових і науковопопулярних форумів, діяльності студій та окремих майстрів народного мистецтва) з’ясовано, що ці заходи
пропагують архаїчні традиції народного вбрання та спонукають широкі верстви населення вивчати окремі
аспекти його створення і оздоблення, з урахуванням регіональної приналежності вбрання. Визначено, що
майстер-класи є ефективним інструментом для підвищення рівня етнопатріотизму в суспільстві.
Description:
The purpose of the study is to find out the peculiarities of conducting and assigning workshops on techniques for
creating and decorating national costumes. The research methodology is based on the methods of generalisation and
systematisation, the method of art historical analysis, and typological method, as well as on the principles of historicism
and objectivity, which allowed the study to be carried out comprehensively. The scientific novelty is determined by the
fact that for the first time in the Ukrainian scientific environment, attention has been drawn to the phenomenon of
workshops on various techniques of creating and decorating traditional Ukrainian costumes as an effective tool for
maintaining the traditions of national dress in the early twenty-first century, when there is a high level of interest in
material and spiritual culture in society. Conclusions. The research is devoted to the study of workshops on various
techniques of decorative and applied arts in the contemporary Ukrainian cultural and artistic space, the priority purpose
of which is to preserve and popularise folk traditions of creating ornaments and decorating certain elements of traditional
Ukrainian men's and women's costumes. Today, such workshops are designed to draw the attention of the general public
to material and spiritual culture. The study, based on the analysis of workshops of various formats (within exhibition
projects, scientific and popular science conferences, and forums, activities of studios and individual masters of folk art)
in Ukraine, has found that these events promote archaic traditions of folk costumes and encourage the general population
to study certain aspects of their creation and decoration, taking into account the regional affiliation of the costume. In this
regard, it has been determined that workshops are an effective tool for raising the level of ethno-patriotism in society.