Abstract:
Мета роботи – висвітлити історію становлення та розвитку кафедри музикології Університету
Коменського в Братиславі від часу її заснування у 1921 р. до сьогодні. Методологія дослідження полягає в
застосуванні історичного методу – для дослідження музикології як академічної дисципліни у зв’язку з
історичним контекстом та висвітлення цілісної картини її розвитку; біографістики – для окреслення постатей
словацької загальнокультурної і спеціальної музикологічної школи. Наукова новизна роботи полягає в тому, що
охарактеризовано Братиславську музикологічну школу, яка у ХІХ столітті стала центром музикології у
Словаччині, розробляє традиційну музикознавчу проблематику і методологію та практику новітніх музичних
досліджень. Висновки. Висвітлюється розвиток музикології як навчальної дисципліни в Університеті
Коменського в Братиславі, її національні та європейські музичні традиції, що зумовило появу словацької
музикологічної школи, зачинателем якої був Доброслав Орел. Діяльність чеха Д. Орела зумовила появу плеяди
словацьких музикологів та істориків музики, які були виховані на засадах навчально-наукової методології
європейської академічної освіти. Це було перше покоління музикознавців, які отримали ґрунтовну фахову освіту
європейського взірця у себе на батьківщині. Це було перше покоління музикознавців, які отримали ґрунтовну
фахову освіту європейського взірця у себе на батьківщині. У результаті активної взаємодії вчених кількох
поколінь сформовано традиції потужного наукового центру – братиславського, сильного органікою поєднання
європеістської широти освіти і прослов’янської патріотичної націленості своєї фахової діяльності.
Description:
The purpose of the work is to highlight the history of the formation and development of the Department of
Musicology at Comenius University in Bratislava from its foundation in 1921 to the present day. The research
methodology consists in the application of the historical method to study musicology as an academic discipline in relation
to the historical context and to present a holistic picture of its development; biographical studies to outline the figures of
the Slovak general cultural and special musicological school. The scientific novelty of the work lies in the
characterisation of the Bratislava School of Musicology, which in the nineteenth century became the centre of musicology
in Slovakia, developing traditional musicological problems and the methodology and practice of modern musical research.
Conclusions. The article highlights the development of musicology as an academic discipline at Comenius University in
Bratislava, its national and European musical traditions, which led to the emergence of the Slovak school of musicology,
founded by Dobroslav Orel. The activities of the Czech D. Orel led to the emergence of a galaxy of Slovak musicologists
and music historians who were brought up on the principles of the educational and scientific methodology of European
academic education. This was the first generation of musicologists to receive a thorough professional education of the
European model in their homeland. As a result of the active interaction of scholars of several generations, the traditions
of a powerful scientific centre, Bratislava, strong in its combination of Europeanist breadth of education and pro-Slavic
patriotic focus of its professional activities, were formed.