Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – виявлення поетико-інтонаційної унікальності мотету «Exsultate Jubilate»
В. А. Моцарта в річищі духовних настанов європейського музичного мистецтва Нового часу та його алилуйної
парадигматики. Методологія роботи. Істотними для цієї роботи виявилися міждисциплінарний, історико-культурологічний, жанрово-стильовий підходи. Наукова новизна роботи визначена тим, що в ній вперше
узагальнено поетико-інтонаційну специфіку мотету В. А. Моцарта «Exsultate Jubilate» в річищі славослівної
традиції європейської духовної музичної культури та її візантійської ґенези. Висновки. Мотет В. А. Моцарта
«Exsultate Jubilate», створений у ранній період творчості композитора, з одного боку, увібрав в себе духовно-етичний та жанрово-стильовий досвід культури та музики австрійської Просвіти з показовим для неї тяжінням
до гармонічно-оптимістичного світосприйняття, що єднало духовну та світську жанрові сфери музичної
творчості (в тому числі й музичний театр). З іншого боку, аналізований твір В. А. Моцарта, що передував у
літургійному циклі «Gloria», його віртуозно-фіоритурна природа, орієнтована на співацько-виконавські
можливості кастрата Венанціо Рауццині, виявляє контактність з алилуйно-славослівною парадигматикою
християнської культури та музики, що генетично сходила до мистецтва візантійської калофонії та її духовно-етичних настанов, що склали питомий ґрунт для формування інтонаційно-виконавської специфіки бельканто.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the study is to reveal the poetic and intonation uniqueness of the motet “Exsultate Jubilate” by
W. A. Mozart in the context of spiritual guidelines of the European musical art of the New Age and its halleluiah
paradigm. The research methodology. The interdisciplinary, historical and cultural, genre and stylistic approaches were
essential for this work. The scientific novelty of the work is determined by the fact that it is the first to summarise the
poetic and intonational specificity of W. A. Mozart's motet “Exsultate Jubilate” in the context of the praise tradition of
European sacred music culture and its Byzantine genesis. Conclusions. On the one hand, W. A. Mozart's motet "Exsultate
Jubilate", created in the early period of the composer's work, incorporated the spiritual, ethical, genre and stylistic
experience of the culture and music of the Austrian Enlightenment with its characteristic tendency to a harmoniously
optimistic worldview that united the spiritual and secular genre spheres of musical creativity (including musical theatre).
On the other hand, the analysed work by W. A. Mozart's work, which preceded it in the liturgical cycle "Gloria", its
virtuoso fioritura nature, focused on the singing and performance capabilities of the castrato Venanzio Rauzzini, reveals
contact with the hallelujah paradigm of Christian culture and music, which genetically descended to the art of Byzantine
calophony and its spiritual and ethical guidelines, which formed the basis for the formation of the intonational and
performing specificity of bel canto..