Короткий опис(реферат):
У статті розглянуто складові традиційного оперного мистецтва Китаю, зокрема Пекінської опери, зокрема
акцентовано на фемінності, як типової характеристики національних традицій Китаю у вокально-сценічному
мистецтві. Мета статті – визначити специфічні риси прояву гендерної ідентичності у китайському вокально-сценічному мистецтві. Зокрема проаналізувати місце та значення фемінності як складової образу «данини»,
розглянуто мистецтво чоловічого травестизму відповідно до його місця у китайській оперній культурі.
Методологія дослідження ґрунтується на фундаментальних принципах історико-культурологічного аналізу, а
також міждисциплінарний та системний підходи до проблематики. Концептуальним методологічним стрижнем
дослідження є системний аналіз ідентичності, а також поняття генедеру з позицій його не фізічно-біологічних
ознак, а з позицій психологічного стану та соціальної конструкції у мистецтві. Наукова новизна дослідження
характеризується тим, що уперше зроблено спробу систематизації характерних ознак гендерної ідентичності у
вокально-сценічному мистецтві, з позицій їх характерності Пекінської опери відповідно до фемінності та
мускулінності у китайській культурі. Висновки. У результаті проведеного дослідження визначено, що традиція
переважно чоловічого крос-гендерного перевдягання в китайському вокально-сценічному мистецтві виконує
складну культурну функцію конструювання та трансляцію такого типу фемінності, який був необхідний
патріархальному суспільству з жорсткою бінарною структурою гендеру. У процесі свого розвитку, це мистецтво
стало відбиттям сучасного стану філософії культури з її конфуціанських позиції. Також наголошено, що
відповідно до китайської культури, яка склалася у оперному мистецтві, фемінність чи маскулінність слабко
прив'язані до біологічного визначення статі, а є гнучкою відповідно до загальнокультурної естетичної картини
світобуття.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to determine the specific features of gender identity in Chinese vocal and stage art.
In particular, to analyse the place and significance of femininity as a component of the image of “tribute”, the art of male
travesty is considered in accordance with its place in Chinese opera culture. The research methodology is based on the fundamental principles of historical and cultural analysis, as well as an interdisciplinary and systematic approaches to the
problem. The conceptual methodological core of the study is a systematic analysis of identity, as well as the concept of
gender from the standpoint of its psychological state and social construction in art, rather than its physical and biological
characteristics. The scientific novelty of the study is characterised by the fact that for the first time an attempt has been
made to systematise the characteristic features of gender identity in the vocal and stage arts, from the standpoint of their
characteristic of Beijing opera in accordance with femininity and muscularity in Chinese culture. Conclusions. As a result
of the conducted research, it has been determined that the tradition of predominantly male cross-gender dressing in
Chinese vocal and stage art performs a complex cultural function of constructing and broadcasting the type of femininity
that was necessary for a patriarchal society with a rigid binary gender structure. In the process of its development, this art
has become a reflection of the current state of cultural philosophy from its Confucian position. It is also noted that
according to the Chinese culture, which has developed in opera, femininity or masculinity is not tied to the biological
definition of gender, but is flexible in accordance with the general cultural aesthetic picture of the world.