Abstract:
Мета пропонованої статті полягає у визначенні жанрово-стильових та виконавських особливостей творів
для духових інструментів Олександра Щетинського. Методологія дослідження ґрунтується на використанні
методів: текстологічного, джерелознавчого та герменевтичного – при опрацюванні музикознавчих та нотних
джерел з обраної теми; аналітичного – для визначення жанрово-стильових та виконавських особливостей
аналізованих композицій; метод персоналізації (наукової біографістики) – для окреслення внеску композитора у
творчість для духових інструментів; інтерв’ю – під час безпосереднього спілкування з автором. Наукова новизна
роботи полягає в узагальненні значного фактологічного матеріалу, стосовної творчості О. Щетинського та
актуалізації нотографічного матеріалу, проаналізованого вперше. Висновки. Композиції для духових
інструментів та творчість О. Щетинського загалом відтворюють провідні тенденції розвитку української музики
кінця ХХ– початку ХХІ століть в контексті ситуації постмодернізму та поставанґарду як двох найбільш
традиційно усталених понять для розуміння сучасних мистецьких процесів. На основі аналітичної
характеристики окремих творів за участю духових О. Щетинського визначено їх іманентні ознаки, як-от
використання сучасних технік композиції (вільної атональності, додекафонії, чвертьтоновості, серійності та
мультисерійності), що розширюють спектр виконавських та виразових можливостей названих інструментів
(використання різнорідних glissando та vibrato, підвищених та понижених чвертьтонів, мультифонічних звуків,
специфічних артикуляційних прийомів), особливе ставлення до звуку як до самодостатньої цінності, яке
виявляється у ретельній звуковій проробці будь-якої ідеї та максимально делікатному відношенню до ритму,
тембру, динаміки, артикуляції.
Description:
The purpose of the proposed article is to determine the genre-stylistic and performance features of the works
for wind instruments by Oleksandr Shchetynskyi. The research methodology is based on the use of the following
methods: textual, source and hermeneutical – in the study of musicological and sheet music sources on the chosen topic;
analytical – to determine the genre-stylistic and performance features of the analysed compositions; the method of
personalisation (scientific biography) – to outline the composer’s contribution to the works for wind instruments;
interviews – during direct communication with the author. The scientific novelty of the work lies in the generalisation
of significant factual material concerning the work of O. Shchetynskyi and the updating of notographic material analysed
for the first time. Conclusions. The compositions for wind instruments and O. Shchetynskyi’s work in general reflect the
leading trends in the development of Ukrainian music of the late 20th and early 21st centuries in the context of
postmodernism and post-avant-garde as the two most traditionally established concepts for understanding modern artistic
processes. On the basis of the analytical characteristics of individual works with the participation of wind instrument by
O. Shchetynskyi, their immanent features were determined, such as the use of modern composition techniques (free
atonality, dodecaphony, quarter-tones, seriality, and multiseries), which expand the range of performance and expressive
possibilities of these instruments (use of heterogeneous glissando and vibrato, raised and lowered quarter tones,
multiphonic sounds, specific articulation techniques), a special attitude to sound as a self-sufficient value, which is
manifested in a thourough sound elaboration of any idea and the most delicate attitude to rhythm, timbre, dynamics, and
articulation.