Abstract:
Мета статті полягає в аналізі та систематизації колекції творів живопису й графіки художника-символіста
Михайла Івановича Сапожникова (1871–1937) у Дніпровському художньому музеї, обґрунтованому викладенні
історії побутування зібрання, з’ясуванні особливостей процесу його формування. Методологія дослідження
базується на застосуванні системного підходу в поєднанні таких загальнонаукових та спеціальних методів пізнання,
як аналітичний, історико-хронологічний, архівної евристики, систематизації та узагальнення, що дало можливість
ґрунтовно розглянути означену проблематику та сформулювати аргументовані висновки. Наукова новизна роботи
полягає в комплексному підході до аналізу та узагальнення низки питань щодо наповнення та змісту зібрання творів
Михайла Сапожникова, а також з’ясування ролі ключових постатей в історії формування колекції. Висновки.
За результатами наукової розвідки встановлено кількісний та жанрово-тематичний склад зібрання творів Михайла
Сапожникова з колекції Дніпровському художньому музеї, яка, станом на 1 січня 2023 року, нараховує 272 одиниці
основного фонду. Твори колекції належать до груп зберігання живопису і графіки. Роботи виконані в техніках
темперного та олійного живопису, а також оригінальної і друкованої графіки. За жанровими та тематичними
властивостями, відповідно, виокремлені такі групи робіт: символістські картини, пейзажи реалістичного спрямування,
портрети та автопортрети. Вмотивовано виокремлено групу творів, що пов’язані з процесом створення символістських
картин художника, проаналізовано склад та зміст цієї групи творів. Встановлені постаті, які відіграли ключові ролі в
історії формування колекції: Леонід Сапожников – син художника, дарувальник; Семен Шило та Володимир
Кулічихін – головні зберігачі музею.
Description:
The purpose of the article is to analyse and systematise the collection of paintings and drawings by the symbolist
artist Mykhailo Sapozhnykov (1871–1937) in the Dnipro Art Museum, to provide a substantiated account of history of the
collection, and to clarify the peculiarities of the process of its formation. The research methodology is based on the application of
a systematic approach in combination of such general scientific and special methods of cognition as analytical, historical and
chronological, archival heuristics, systematisation and generalisation, which made possible to thoroughly consider the problem and
formulate reasoned conclusions. The scientific novelty of the article lies in a comprehensive approach to the analysis and
generalisation of a number of issues related to the content and meaning of the collection of Mykhailo Sapozhnykov's artworks, as
well as the role of key figures in the history of forming the collection. Conclusions. According to the results of the scientific
research, the quantitative and genre-themed composition of the collection of works by Mykhailo Sapozhnykov from the collection
of the Dnipro Art Museum, which, as of January 1, 2023, includes 272 items of the main fund, was established. The art pieces of
the collection belong to safekeeping groups of paintings and drawings. The artworks are made in tempera and oil painting
techniques, as well as original and printed graphics. According to the genre and thematic properties, respectively, the following
groups of works are distinguished: symbolist paintings, realistic landscapes, portraits, and self-portraits. The artworks related to the
process of creating the artist's symbolist paintings is reasonably distinguished, the composition and content of this group of works
are analysed. Figures who played key roles in the history of the collection are identified: Leonid Sapozhnykov, the artist's son and
the donor, Semen Shylo and Volodymyr Kulichykhin, the museum’s chief curators.