Abstract:
The purpose of the research is to compare the forms of the representations of the opera houses in the virtual
environment under the martial law on the examples of national operas of Kyiv, Odesa and Lviv in 2022. The research
methodology is based on the interdisciplinary approach, which includes the knowledge form cultural studies, media
studies and management of sociocultural activity. The main method of the article is comperative one because we have
tried to show the form of the representation in virtual environment of the opera theatres with the same status – national,
academic and being not evacuated. Scientific Novelty. The scientific novelty of the research is the comparative analysis
of the forms of the representations of the opera houses in the virtual environment under the martial law on the examples
of national operas of Kyiv, Odesa and Lviv in 2022. Conclusions. Basing of the content, highlighted on the researched
theatres official websites and mass media, we can distinguish several indicators of the theatres’ work, which can be the
markers of their virtual activity in the conditions in wartime. So, we can say about the following positions: mentions in
foreign mass media, online events, a cultural product of the theatre on international streaming platforms, virtual tours,
periodicals and video projects.
Description:
Метою роботи є порівняння форм репрезентації оперних театрів у віртуальному середовищі в умовах
воєнного стану на прикладі національних опер Києва, Одеси та Львова у 2022 році. Методологія роботи
ґрунтується на міждисциплінарному підході, що включає знання з культурології, медіа менеджменту та
менеджменту соціокультурної діяльності. Основним методом статті є порівняльний, оскільки ми здійснюємо
спробу показати форму репрезентації у віртуальному середовищі оперних театрів з однаковим статусом -
національний, академічний театр, який не був у евакуації. Наукова новизна роботи полягає у порівняльному
аналізі форм репрезентації оперних театрів у віртуальному середовищі в умовах воєнного стану на прикладах
національних оперних театрів Києва, Одеси та Львова у 2022 році. Висновки. На основі контенту, висвітленого
на офіційних сайтах досліджуваних театрів та у засобах масової інформації, можна виокремити кілька показників
роботи театрів, які можуть бути маркерами їхньої віртуальної активності в умовах воєнного часу, а саме згадки
в іноземних у засобах масової інформації, онлайн-події, культурний продукт театру на міжнародних стрімінгових
платформах, віртуальні екскурсії, періодичні видання та відео-проєкти.