Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Фортепіанна творчість Бориса Кудрика для молоді в контексті музичної культури Галичини першої третини ХХ століття

Show simple item record

dc.contributor.author Толошняк, Наталія Анатоліївна
dc.date.accessioned 2023-09-07T12:19:34Z
dc.date.available 2023-09-07T12:19:34Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Толошняк Н. А. Фортепіанна творчість Бориса Кудрика для молоді в контексті музичної культури Галичини першої третини ХХ століття // Мистецтвознавчі записки. 2023. Вип. 43. С. 134–138. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5012
dc.description The purpose of the study is to reveal the artistic and aesthetic, cognitive and didactic values of Borys Kudryk’s piano music for young people in the context of the creative achievements of the Galician compositional school of the first third of the 20th century. The research methodology is based on the following methods: retrospection, comparison, systematisation, analysis, and generalisation.The scientific novelty of the obtained results is that for the first time the piano heritage of Borys Kudryk is considered in the axiological perspective of the contribution of his works to the regional pedagogical repertoire for piano.Conclusions. The article proves the statement: the piano music of Borys Kudryk is marked by a certain eclecticism, it is more imbued with the achievements of past eras than the contemporary art world. Nevertheless, the artistic, aesthetic, cognitive and didactic value of the analysed works of the composer for young people lies in their ideological, semantic and figurative-emotional content, which is determined by the range of genre rhythmic intonations inherent in the Galician socio-cultural environment of the late 19th and early 20th centuries and assimilated according to the author's preferences. Taking into account the achievements of the world musical culture in this field, rethinking this material through the prism of national song sources and local musical traditions, B. Kudryk presented works that tend to classicist stylistics and partially to neoclassical and post-Romantic ones. They occupy a distinctive niche in the diversity of Galician piano literature, which in the first third of the 20th century professed the principles of training young musicians who would not only master the instrument with dignity, but also respect national and universal artistic values, grow up to be emotionally sensitive and intellectually rich people. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – виявити художньо-естетичні й пізнавально-дидактичні вартості фортепіанної музики Б. Кудрика для молоді в контексті творчих набутків галицької композиторської школи першої третини ХХ століття. Методологія дослідження полягає у застосовані таких методів: ретроспекції, порівняння, систематизації, аналізу, узагальнення. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше розглядається фортепіанна спадщина Бориса Кудрика в аксіологічному ракурсі внеску його творів до регіонального педагогічного репертуару для фортепіано. Висновки. У публікації доводиться твердження: фортепіанна музика Бориса Кудрика позначена деякою еклектичністю, вона більше пройнята здобутками минулих епох, ніж сучасного йому мистецького світу. Незважаючи на це, художньо-естетичні та пізнавально-дидактичні вартості проаналізованих творів композитора для молоді – у їхньому ідейно-змістовому й образно-емоційному наповненні, що визначається колом жанрових ритмоінтонацій, властивих галицькому соціокультурному середовищу кінця ХІХ – початку ХХ століть і асимільованих згідно авторських уподобань. Враховуючи надбання світової музичної культури в цій галузі, переосмислюючи вказаний матеріал крізь призму національно-пісенних джерел і місцевих музичних традицій, Б. Кудрик представив твори, які тяжіють до класицистичної стилістики й частково – до неокласичної і постромантичної. Вони займають своєрідну нішу в розмаїтті галицької фортепіанної літератури, що сповідувала в першій третині ХХ століття засади вишколу юних музикантів, які б не лише достойно опановували гру на інструменті, а й шанували національні та загальнолюдські мистецькі цінності, виростали емоційно чутливими та інтелектуально багатими людьми. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject Борис Кудрик uk_UA
dc.subject фортепіанна творчість uk_UA
dc.subject твори для молоді uk_UA
dc.subject музична культура Галичини uk_UA
dc.subject ХХ СТОЛІТТЯ uk_UA
dc.title Фортепіанна творчість Бориса Кудрика для молоді в контексті музичної культури Галичини першої третини ХХ століття uk_UA
dc.title.alternative Borys Kudryk’s Piano Compositions for Young People in the Context of Music Culture of Galicia in the First Third of the Twentieth Century uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account