Abstract:
Мета статті. На основі аналізу різноманітних педагогічних методик довести особливий підхід у вокальній
підготовці іноземних студентів, зокрема китайських. Наукова новизна дослідження полягає в осмисленні
проблеми підготовки іноземних студентів із КНР і особливостей застосування вокально-педагогічних методів,
необхідних для досягнення даної мети. Методологія дослідження спирається на застосуванні системно-історичного та порівняльного методів, за допомогою яких проаналізовано традиції розвитку італійської та
української вокальних шкіл та їх найяскравіших представників. Висновки. На основі аналізу різноманітних
педагогічних методик вдалося довести особливий підхід у вокальній підготовці іноземних студентів, зокрема
китайських. У ході дослідження було проаналізовано поняття «українська вокальна школа» в її історичному
розвитку, виокремлено імена найвидатніших педагогів, які сформували цілу плеяду видатних українських
співаків, якими пишається країна і які дістали широку славу поза межами України. Зокрема мова йде про таких
педагогів, як Олександр Мишуга, Олена Муравйова, Валентина Антонюк. Проаналізовано різноманітні
навчально-педагогічні методи, що притаманні європейській та українській вокальній школі. Зазначено основні
компоненти адаптації іноземних студентів до специфіки навчання в Україні. Акцентовано увагу на вмінні
виявляти зв’язки між якістю співацького звуку й технікою звукоутворення.
Description:
The purpose of the article is to prove a special approach in the vocal training of foreign students, in particular
Chinese, based on the analysis of various pedagogical methods. The novelty of the study lies in the comprehension of
the problem of training foreign students and the peculiarities of vocal and pedagogical methods that are necessary to
achieve this goal. The research methodology is based on the use of systematic-historical and comparative methods,
which are used to analyse the traditions of the development of Italian and Ukrainian vocal schools and their most
prominent representatives. Conclusions. Based on the analysis of various pedagogical methods, it was possible to prove
a special approach in the vocal training of foreign students, in particular Chinese students. The study analysed the concept
of the "Ukrainian vocal school" in its historical development, highlighted the names of the most prominent teachers who
formed a whole galaxy of outstanding Ukrainian singers, of whom the country is proud and who have gained wide fame
outside Ukraine. In particular, we are talking about such teachers as Oleksandr Myshuga, Olena Muravyova, and
Valentyna Antoniuk. Various educational and pedagogical methods inherent in the European and Ukrainian vocal schools
are analysed. The article highlights the national features that distinguish the Ukrainian school of singing. These include
solo singing of Ukrainian folklore singing and the centuries-old tradition of choral singing. The following main
components of adaptation of foreign students to the specifics of studying in Ukraine are outlined. Attention is focused on
the ability to identify the relationship between the quality of singing sound and sound production technique.