Abstract:
The purpose of the study is to compare the festival and competition activities of opera houses in the socio-cultural
context (on the examples of national opera houses of Kyiv, Odesa, and Lviv in recent years). The research methodology
is based on an interdisciplinary approach that includes knowledge of cultural studies, art history, and management of
socio-cultural activities. The main method of the article is comperative analysis, as we have tried to compare and highlight
the key forms of festival and competition activities of the studied theatres and their socio-cultural context. The scientific
novelty of the study lies in the comparative analysis of the festival and competition activities of opera houses in the socio-
cultural context (on the examples of the national opera houses of Kyiv, Odesa, and Lviv in recent years). Conclusions.
Having examined the festival and competition activities of the theatres we studied in 2020-2023, we can identify the
following main trend in this aspect of functioning: the course of moving away from the closeness (“inflexibility”) of the
theatre to an open artistic discourse through international partnerships, joint projects, and cooperation with other artistic
groups in Ukraine – theatres act as a discussion cultural and artistic platform in the socio-cultural and professional space.
Description:
Мета роботи – порівняння фестивально-конкурсної діяльності оперних театрів у соціокультурному
контексті (на прикладах національних опер Києва, Одеси та Львова останніх років). Методологія дослідження
базується на міждисциплінарному підході, який включає знання з культурології, мистецтвознавства та
менеджменту соціокультурної діяльності. Основним методом статті є порівняльний аналіз, оскільки ми
намагалися порівняти та висвітлити основні форми фестивально-конкурсної діяльності досліджуваних театрів та
їх соціокультурний контекст. Наукова новизна. Наукова новизна дослідження полягає в порівняльному аналізі
фестивально-конкурсної діяльності оперних театрів у соціокультурному контексті (на прикладах національних
опер Києва, Одеси та Львова останніх років). Висновки. Таким чином, розглянувши фестивальну та конкурсну
діяльність досліджуваних нами театрів за період 2020-2023 року, можна виділиту таку основну тенденцію у
цьому аспекті функціонування – курс відходу від закритості («негнучкості») театру до відкритого арт-дискурсу
завдяки міжнародному партнерству, спільним проєктам та співпраці з іншими мистецькими колективами
України – театри виступають дискусійною культурологічною та арт-платформою у соціокультурному та
професійному просторі.