Abstract:
Мета роботи – розглянути основні засади та діяльність Національної спілки художників України (далі –
НСХУ) та Київської організації Національної спілки художників України (далі – КОНСХУ) на сучасному етапі,
виявити актуальні питання щодо розвитку та популяризації українського мистецтва, зокрема в період
повномасштабної війни. Методологія дослідження полягає в застосуванні системного та культурно-історичного
підходів, поєднаних із такими методами, як, мистецтвознавчий, аналізу, синтезу, узагальнення, опису та
порівняння, що в сукупності дало можливість досягнути обґрунтованих результатів дослідження. Наукова
новизна роботи полягає в тому, що вперше розглянуто й подано короткий аналіз діяльності НСХУ та КОНСХУ
в умовах розгорнутої повномасштабної війни та виявлено культуротворчий і аксіологічний потенціал в діяльності
спілки та пропагуванні надбань сучасних українських митців, утвердження національної ідентичності,
української культури та мистецтва, що в умовах війни є не лише об’єднавчим чинником, але й засобом
висловлення громадянської позиції. Висновки. В результаті проведеного дослідження встановлено, що
діяльність КОНСХУ має не меті не лише всебічний розвиток і підтримку митців, яких об’єднує спілка, але й
формування й популяризацію художніх досягнень і надбань, творчих пошуків і новацій, які репрезентує сучасне
українське мистецтво. На основі аналізу творчих акцій, виставок, інших культурних практик НСХУ та КОНСХУ
виявлено культуротворчий і аксіологічний потенціал в діяльності спілки, що проявляється в ретрансляції
художніх і культурних цінностей, притаманних українському мистецтву, яке особливо в період війни зусиллями
митців НСХУ та КОНСХУ спрямоване на об’єднання громадянського суспільства у боротьбі з російською
агресією, а також у питаннях практичної волонтерської діяльності, що є надзвичайно важливою складовою у
формування національної свідомості і патріотизму.
Description:
The purpose of the work is to examine the basic principles and activities of the National Union of Artists of Ukraine
(hereinafter – NUAU) and the Kyiv Organisation of the National Union of Artists of Ukraine (hereinafter – KONUAU)
at the present stage, to identify relevant issues related to the development and popularisation of Ukrainian art, in particular
during the period of full-scale war. The research methodology is in the application of systematic and cultural-historical
approaches, combined with such methods as art history, analysis, synthesis, generalisation, description and comparison,
which together help to achieve substantiated research results. The scientific novelty of the research lies in the fact that
for the first time a brief analysis of the activities of the NUAU and KONUAU was revealed in the context of an unfolding
full-scale war was considered and presented, and the cultural and axiological potential of the union’s activities and the
promotion of the achievements of contemporary Ukrainian artists, the affirmation of national identity, Ukrainian culture
and art, which in times of war is not only a unifying factor, but also a means of expressing a civic position. Conclusions.
Based on the analysis of creative events, exhibitions, and other cultural practices of the NUAU and KONUAU, the article
reveals the cultural and axiological potential of the union's activities, which manifests itself in the transmission of artistic
and cultural values inherent in Ukrainian art, which, especially during the war, through the efforts of the artists of the NUAU and KONUAU, is aimed at uniting civil society in the fight against Russian aggression, as well as in matters of
practical volunteer activity, which is an extremely important component in the formation of national consciousness and
patriotism.