Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Трансформація жіночих архетипів в китайській традиційній національній опері ХХ століття

Show simple item record

dc.contributor.author Цю, Діфань
dc.date.accessioned 2023-09-08T09:52:30Z
dc.date.available 2023-09-08T09:52:30Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Цю Діфань. Трансформація жіночих архетипів в китайській традиційній національній опері ХХ століття // Мистецтвознавчі записки. 2023. Вип. 43. С. 200–205. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5035
dc.description The purpose of the article is to identify transformative changes in female archetypes in twentieth-century Chinese national opera in the context of the gender factor and the ideologisation of Chinese society. The research methodology is to apply the methods of analysis and synthesis, systematisation of facts, comparison and generalisation of the research results. The system-historical method allowed us to consider the formation of female archetypes in Chinese national opera. The comparative and analytical methods were used to structure the stages of transformation of female archetypes in Chinese national opera of the twentieth century. The novelty of the research lies in an attempt to periodise the stages of transformation of female archetypes in twentieth-century Chinese national opera, to identify the reasons for these changes, and to contrast the traditional European masculinisation of artistic archetypes with the Chinese operatic tradition. Conclusions. The Chinese patriarchal system has consistently adapted to a series of revolutionary reforms in society in twentieth-century society. The key meanings of modernity emerged in public debates and transformed the social and political life of the Chinese. However, even in the twentieth century, Chinese culture demonstrated a specific context in relation to European culture. For example, the main characters in many classical tragedies, from monumental ancient Greek works to works of the Renaissance, were men. This tradition is opposed to Chinese culture, in which female archetypes were particularly prominent in the context of strong female heroines and female warriors. The cultural code of the female archetype in Chinese opera contrasted with the traditional European cultural code, where "softness won over strength". Women in twentieth-century Chinese society challenged gender norms, which contributed to their empowerment, increased social status, and strengthened their positions in the opera genre. uk_UA
dc.description.abstract Метою статті є виявлення трансформативних змін жіночих архетипів в китайській національній опері ХХ століття у контексті ґендерного фактору та ідеологізації китайського суспільства. Методологія дослідження полягає у застосуванні методів аналізу та синтезу, систематизації фактів, зіставленні та узагальненні результатів дослідження. Системно-історичний метод дозволив розглянути становлення жіночих архетипів в китайській національній опері. За допомогою порівняльного і аналітичного методу були структуруванні етапи трансформації жіночих архетипів у китайській національній опері ХХ століття. Наукова новизна полягає в спробі періодизувати етапи трансформації жіночих архетипів у китайській національній опері ХХ століття, позначити причини цих змін, а також протиставити традиційну європейську маскулінізацію художніх архетипів китайській оперній традиції. Висновки. Китайська патріархальна система послідовно адаптувалася до низки революційних реформ в суспільстві ХХ століття. Ключові смисли сучасності зароджувалися у громадських дискусіях і видозмінювали суспільно-політичне життя китайців. Однак і в ХХ столітті китайська культура по відношенню до європейської культури демонструвала специфічний контекст. Так, головними персонажами в багатьох класичних трагедіях, починаючи з монументальних давньогрецьких праць і закінчуючи творами епохи Відродження, були чоловіки. Цієї традиції протистоїть китайська культура, де особливо виділялися жіночі архетипи в контексті сильних героїнь-жінок та жінок-воїнів. Культурний код жіночого архетипу в китайській опері контрастував із традиційним європейським культурним кодом, де «м'якість перемагала силу». Жінки у китайському суспільстві ХХ століття кидали виклик ґендерним нормам, що сприяло розширенню їхніх прав та можливостей, підвищенню соціального статусу, зміцненню позицій в оперному жанрі. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject китайська національна опера uk_UA
dc.subject жіночий архетип uk_UA
dc.subject ґендерний фактор uk_UA
dc.subject образ жінки-воїна uk_UA
dc.subject трансформація uk_UA
dc.subject занепад оперного жанру uk_UA
dc.title Трансформація жіночих архетипів в китайській традиційній національній опері ХХ століття uk_UA
dc.title.alternative Transformation of Female Archetypes in Chinese Traditional National Opera of the Twentieth Century uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account