Abstract:
Метою роботи є вивчення української хореографічної культури у царині теоретичних напрацювань з
акцентами на творчості Раду Поклітару та його театру. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні
загальнонаукових методів, а саме: системного аналізу, що уможливило проведення аналітичного розгляду
проблем сучасної хореографії й дослідження вкладу українських балетмейстерів у процес становлення і розвитку
хореографічної культури і мистецтва в Україні. Обрис часових вимірів, обґрунтування внутрішніх співвідношень
та трансформацій розвитку сучасної хореографії потребували використання порівняльно-історичного й
хронологічного методів. Метод структурно-функціонального аналізу надав можливість виявити специфічні
аспекти функціонування сучасного танцю у просторі культури. Компаративний аналіз застосовано для
обґрунтування змін у класичному мистецтві танцю та визначенні пріоритетності традицій чи новацій.
Культурологічний підхід – для аналізу окресленого процесу, визначення його ролі у загальному культурно-мистецтвознавчому процесі. Наукова новизна полягає у герменевтичному осмисленні й узагальненні вагомого
внеску українських митців у розвиток хореографічної культури і мистецтва, зокрема, сучасного танцю, на
прикладі творчості Раду Поклітару та доведенні, що українська хореографічна культура і мистецтво корелюються
зі світовими процесами, детермінуючись культурними й соціальними факторами. Висновки. На основі
проведеного науково-теоретичного аналізу визначено, що українська хореографічна культура активно
вивчається в теоретичній площині хореографами (О. Гресь, Є. Коваленко, А. Король, М. Коростильова,
А. Підлипська, О. Плахотнюк, М. Погребняк, Д. Шариков, Є. Яніна-Ледовська та ін.) й мистецтвознавцями
(О. Афоніна, І. Горбунова, І. Драч, О. Зав’ялова, Г. Полянська, Ю. Станішевський, О. Чепалов та ін.). Основними
напрямами досліджень науковців є танець модерн, постмодернова естетика, яка впливає на розвиток думки
хореографів, звернення до переосмислення класики. Підтвердженням цьому стала творча діяльність видатного
представника хореографічної культури і мистецтва Раду Поклітару. Його балети розглянуто в науковому
дискурсі модерного танцю, сучасної хореографії в Україні та світі з точки зору вкладу у цей процес та розвитку
хореографічного мистецтва і культури.
Description:
The purpose of the article is to study the Ukrainian choreographic culture in the field of theoretical developments
with a focus on the work of Radu Poklitaru and his theatre. The research methodology is based on the application of
general scientific methods, namely, systematic analysis, which allowed for an analytical review of the problems of
contemporary choreography in Ukraine and the world and to study the contribution of Ukrainian choreographers to the
process of formation and development of choreographic culture and art in Ukraine. The outline of time dimensions,
substantiation of internal correlations and transformations in the development of contemporary choreography required
the use of comparative historical and chronological methods. The method of structural-functional analysis helped to
identify specific aspects of the functioning of contemporary dance in the cultural space. Comparative analysis was used to justify changes in the classical art of dance and to prioritise traditions or innovations. The cultural approach was used
to analyse the process in question and to determine its role in the overall cultural and artistic process. The scientific
novelty of the study lies in the hermeneutic interpretation and generalisation of the significant contribution of Ukrainian
artists to the development of choreographic culture and art, in particular, contemporary dance, on the example of Radu
Poklitaru’s work and the proof that Ukrainian choreographic culture and art correlate with global processes, being
determined by cultural and social factors. Conclusions. On the basis of the scientific and theoretical analysis, it has been
determined that Ukrainian choreographic culture is actively studied at the theoretical level by choreographers (O. Gres,
Y. Kovalenko, A. Korol, M. Korostyliova, A. Pidlypska, O. Plakhotniuk, M. Pohrebniak, D. Sharykov, E. Yanina-Ledovska) and art historians (O. Afonina, I. Horbunova, I. Drach, O. Zavialova, H. Polianska, Yu. Stanishevskyi,
O. Chepalov). The main areas of research of scholars are contemporary dance, postmodern aesthetics, which influences
the development of choreographers' thoughts, appeal to the reinterpretation of the classics. This is evidenced by the
creative work of Radu Poklitaru, a prominent representative of choreographic culture and art. His ballets are considered
in the scientific discourse of modern dance, contemporary choreography in Ukraine and the world in terms of his
contribution to this process and the development of choreographic art and culture.