Abstract:
Мета – виявити місце сучасної хореографії у балетмейстерському мистецтві на сценах балетних театрі
України. Методологія. Застосовано методи аналізу, проблемно-хронологічний, мистецтвознавчий, теоретичного
узагальнення. Наукова новизна. Проведено ретроспективний аналіз балетмейстерської діяльності в сфері
сучасної хореографії в Україні в останні тридцять років. Висновки. Сучасний танець на українській балетній
сцені, як у репертуарі оперно-балетних театрів, так і у діяльності окремих балетних труп, що не пов’язані зі
стаціонарними приміщеннями, слід розглядати в контексті світових тенденцій розвитку хореографії модерн та
постмодерн, основні принципи яких було сформовано за межами України. Ці напрями народжені та розвинуті в
європейському та американському танцювальному просторі, потрапили на вітчизняний танцювальний ґрунт у
результаті мистецької експансії, вкорінилися та набули специфічних рис. Сучасний танець у балетмейстерській
творчості вітчизняних хореографів посідає незначне місце. Балетні вистави, створені в естетиці сучасних
напрямів хореографічного мистецтва, складають лише незначну частку репертуару академічних балетних
театрів. Варто збільшити кількість таких вистав у постановці вітчизняних та зарубіжних балетмейстерів, що
сприятиме розширенню виконавського діапазону труп, інтегруванню українського балетного театру у світовий
культурний простір, підвищить конкурентоздатність балетних театрів всередині країни (порівняно, наприклад, з
драматичними театрами, що значно швидше реагують на естетичні запити публіки) та на міжнародній арені.
Сучасний напрям балетного театру активно розвивається у діяльності єдиної професійної трупи сучасного танцю
в Україні, популярність якої постійно зростає, – «Київ модерн-балету», чому сприяють головний балетмейстер
Р. Поклітару та його учні й послідовники.
Description:
The purpose of the research is to identify the place of contemporary choreography in the art of choreography on
the stages of Ukrainian ballet theatres. Research methodology. Methods of analysis, problematic and chronological, art
history, and theoretical generalisation are applied. Scientific novelty. A retrospective analysis of choreographic activity
in the field of contemporary choreography in Ukraine over the past thirty years has been conducted. Conclusions.
Contemporary dance on the Ukrainian ballet stage, both in the repertoire of opera and ballet theatres and in the activities
of individual ballet companies that are not associated with stationary premises, should be considered in the context of
global trends in the development of modern and postmodern choreography, the basic principles of which were formed
outside Ukraine. These trends were born and developed in the European and American dance space, came to the national
dance soil as a result of artistic expansion, took root and acquired specific features. Contemporary dance occupies an
insignificant place in the choreographic work of Ukrainian choreographers. Ballet performances created in the aesthetics
of contemporary dance styles make up only a small part of the repertoire of academic ballet theatres. It is worth increasing
the number of such performances staged by domestic and foreign choreographers, which will help expand the performing
range of companies, integrate Ukrainian ballet theatre into the global cultural space, and increase the competitiveness of
ballet theatres within the country (compared to, for example, drama theatres, which are much more responsive to the
aesthetic demands of the public) and on the international stage. The modern direction of ballet theatre is actively
developed in the activities of the only professional contemporary dance company in Ukraine, whose popularity is
constantly growing, the Kyiv Modern Ballet, facilitated by the chief choreographer R. Poklitaru and his students and
followers.