Abstract:
Мета статті полягає у виявленні специфіки ролі жінки-композитора у музичній культурі Китаю ХХ
століття. Методологія дослідження полягає у застосуванні методів аналізу та синтезу, систематизації фактів,
зіставленні та узагальненні результатів дослідження. Системно-історичний метод дозволив розглянути
становлення жіночих архетипів у китайській музичній культурі ХХ століття. За допомогою порівняльного методу
було структуровано етапи творчого становлення композиторів-жінок у китайській національній культурі ХХ
століття. Наукова новизна полягає в спробі розкриття своєрідності китайського музичного авангарду,
виявленні ролі жінок-композиторів в музичній культурі Китаю ХХ століття та рівні впливу китайських
традиційних та західних композиційних технік, різних стильових прийомів на їхню творчість. Висновки. Синтез
китайської філософії, архаїки народної музики та західних композиційних технік відкриває своєрідність
китайського музичного авангарду ХХ століття. Протягом століть права жінок суттєво обмежувалися. Однак, на
початку ХХ століття були запущені важливі процеси реформації, які призвели до зміни суспільного статусу жінки
в Китаї, зокрема і в музичній сфері. Починаючи з середини ХХ століття, жінки-композитори, з одного боку,
культивували музичні традиції своєї країни, а з іншого — знаходилися під впливом західних композиційних
технологій. У цьому контексті особливе місце займає китайський композитор Ду Юнь та її монументальна опера
"Ангельська кістка" — тонке психологічне полотно, в якому вдало поєднуються стилі різних епох.
Description:
The purpose of the article is to identify the specifics of the role of women composers in the musical culture of
China in the twentieth century. The research methodology consists in applying the methods of analysis and synthesis,
systematisation of facts, comparison and generalisation of the research results. The systemic-historical method allowed
the author to consider the formation of female archetypes in the Chinese musical culture of the twentieth century. With
the help of the comparative method, the stages of the creative development of women composers in the Chinese national
culture of the twentieth century were structured. The scientific novelty of the study lies in an attempt to reveal the
originality of the Chinese musical avant-garde, to identify the role of women composers in the musical culture of China
in the twentieth century and the level of influence of Chinese traditional and Western compositional techniques of various
stylistic techniques on their work. Conclusions. The synthesis of Chinese philosophy, archaic folk music and Western
compositional techniques reveals the originality of the Chinese musical avant-garde of the twentieth century. For
centuries, women's rights were severely restricted. However, at the beginning of the twentieth century, important reform
processes were launched that led to a change in the social status of women in China, including the musical sphere. Starting
in the mid-twenieth century, women composers, on the one hand, cultivated the musical traditions of their country, and,
on the other hand, were influenced by Western compositional technologies. In this context, a special place is occupied by
the Chinese composer Du Yun and her monumental opera "Angel's Bone" — a delicate psychological canvas that
successfully combines the styles of different eras.