Abstract:
Мета дослідження – з’ясувати роль народної та авторської ляльки у міжкультурній комунікації.
Методологія дослідження у культурологічному дискурсі базується на компаративному методі для порівняння
особливостей використання народної та авторської ляльки у діалозі культур, методі порівняльного аналізу для
систематизації відомостей про ляльки різних народів світу, методі узагальнення для формування висновків статті.
Наукова новизна. Доповнено класифікацію основних народних та авторських ляльок для дослідження ролі
ляльки у міжкультурній взаємодії в різних країнах світу, з’ясовано, як виставки народної та авторської ляльки
сприяють міжкультурній комунікації. Висновки. Виявлено, що авторська лялька є відображенням світогляду
автора та його інтерпретації світу. В свою чергу, народна лялька як частина культурних надбань певної нації і
національно-культурний символ сприяє усвідомленню власної національної ідентичності у міжкультурній
комунікації. У результаті як народна, так й авторська лялька під час проведення виставок можуть стати
посередниками у діалозі культур і сприяти збереженню національних культурних цінностей.
Description:
The purpose of the article is to find out the role of folk and author's dolls in intercultural communication. The
research methodology in the cultural discourse is based on the comparative method for comparing the peculiarities of
using folk and author's dolls in the dialogue of cultures, the method of comparative analysis for systematising information
about dolls from different nations of the world, and the method of generalisation for forming the conclusions of the article.
The scientific novelty. The classification of the main folk and author's dolls is supplemented to study the role of the doll
in intercultural interaction in different countries of the world, and it is found out how exhibitions of folk and author's dolls
promote intercultural communication. Conclusions. It has been found that the author's doll is a reflection of the author's
worldview and his/her interpretation of the world. In turn, the folk doll as a part of the cultural heritage of a particular
nation and a national and cultural symbol contributes to the realisation of one's own national identity in intercultural
communication. As a result, both folk and author's dolls can become intermediaries in the dialogue of cultures during
exhibitions and contribute to the preservation of national cultural values.