Abstract:
Мета роботи – виявити та дослідити структурно-стилістичні компоненти коміксу, його вербальні та
невербальні складові, а також їх використання в контексті формування сучасних форм сценічно-екранної
видовищної культури як особливого візуального феномену сьогодення. Методологія дослідження заснована на
використанні діалектичного, семіотичного, аналітичного та культурологічного методів для виокремлення та
систематизації структурно-стилістичних та композиційних елементів коміксу, які завдяки художнім
особливостям використовуються у формуванні сучасних форм сценічно-екранної видовищної культури.
Наукова новизна дослідження полягає в здійсненні першого культурологічного аналізу синергії коміксу і
сценічно-екранних форм видовищної культури, а також в сучасному аналізі та систематизації основних
композиційних та структурно-стилістичних складових мальопису; уточнені та доповнені такі поняття, як
«комікс», «ідеограма», «креолізований текст». Висновки. У статті розкриті особливості сучасних різновидів
коміксу, а також розглянутий їх вплив на формування видовищної культури. Дослідженні компоненти коміксу,
його вербальні та невербальні складові, які є основою загальної побудови мальопису. Виявлені семіотичні
особливості використання ідеограм, панелей, філактерій та креолізованого тексту в композиції графічних історій
та наведена класифікація характеристик мальописних ліній. Розглянуто використання структурно-стилістичних
компонентів коміксу як особливої візуальної компоненти у реальному просторі формування сучасних сценічно екранних форм видовищної культури, а саме в кіно, анімаційних фільмах, мюзиклах, шоу-номерах та модних
показах.
Description:
The purpose of the article is to identify and investigate the structural and stylistic components of the comics, its
verbal and non-verbal components, as well as their use in the context of the formation of modern forms of stage and
screen entertainment culture as a special visual phenomenon of today. The methodology is based on the use of dialectical,
semiotic, analytical, and culturological methods for distinguish and systematise the structural-stylistic and compositional
elements of the comics, which, thanks to their artistic features, are used in the formation of modern forms of stage and
screen spectacular culture. The scientific novelty of the study lies in conducting the first cultural analysis of the synergy
of comics and stage-screen forms of spectacular culture, as well as in the modern analysis and systematisation of the main
compositional and structural-stylistic components of the comics; concepts such as "comic", "ideogram", and "creolised
text" have been clarified and supplemented. Conclusions. The article reveals the peculiarities of modern varieties of the
comics, as well as considers their influence on the formation of spectacular culture. The researched components of the
comics, its verbal and non-verbal components, which are the basis of the general construction of the comics. The semiotic
features of the use of ideograms, panels, phylacteries and creolised text in the composition of graphic stories are revealed,
and the classification of the characteristics of pictorial lines is given. The use of structural and stylistic components of the
comics as a special visual component in the real space of the formation of modern stage and screen forms of spectacular
culture, namely in cinema, animated films, musicals, shows, and fashion shows, is considered.