Короткий опис(реферат):
The purpose of the study is to analyse the scientific literature to update the problems associated with the study of
the symbolism of flowers and its interpretations. The methodology of the work is based on comparative historical and
comparative typological methods, which make it possible to establish the complexity and ramifications of the problem of
colour symbolism; The cognitive approach made it possible to identify the dependence of the use of interpretive
capabilities of colour symbolism on the formation of the emotional component for the disclosure of contents and
associations. The scientific novelty of the work lies in the addition of scientific literature with new studies of colour
symbolism. Conclusions. Based on the study of scientific literature, it is possible to determine the relevance of problems
associated with the symbolism of flowers and its specificity. Acquaintance with the works of scientists (P. Zholtovsky,
A. Kondratyuk, A. Lopukhina, L. Milyaev, F. Umantsev) made it possible to determine the directions of research of the
monument and the lack of works on the symbolism of flowers in the painting of the temple. The scientific works of
V. Ovsiychuk and M. Pastoureau became the basis of the theory and history of the study of flowers. The timeliness of the
research is confirmed by the developments of foreign institutions and scholars, in particular, the problem of: colour
psychology (H. Brem); colour theory (M. Oswald, Weingarten University of Education, German Colour Centre,
University of Halle-Wittenberg); global visual communication by colour (T. Fassati). During the heyday of Baroque art,
the masters of the Lavra art school used the symbolism of flowers in a new way in the ensemble of paintings of the Trinity
Gate Church. Mysticism prevails in the picturesque palette of the church.
Суть розробки, основні результати:
Мета дослідження – здійснити аналіз наукової літератури для актуалізації проблем, пов’язаних з вивченням
символіки кольорів та її інтерпретацій. Методологія роботи ґрунтується на порівняльно-історичному і
порівняльно-типологічному методах, які дозволили встановити складність і розгалуженість проблеми символіки
кольорів; когнітивний підхід дозволив виявити залежність застосування інтерпретаційних можливостей
символіки кольорів на формування емоційної складової для розкриття змістів і асоціацій. Наукова новизна
роботи полягає у доповненні наукової літератури новими дослідженнями символіки кольорів. Висновки. На
основі вивчення наукової літератури можемо визначити актуальність проблем, пов’язаних з символікою кольорів
та її специфіки. Ознайомлення з роботами науковців (П. Жолтовський, А. Кондратюк, О. Лопухіна, Л. Міляєва,
Ф. Уманцев) дозволили визначити напрями дослідження пам’ятки і відсутність робіт з символіки кольорів у
живописі храму. Наукові роботи В. Овсійчук і М. Пастуро стали ґрунтом з теорії та історії вивчення кольорів.
Своєчасність дослідження підтверджується розробками зарубіжних інституцій і вчених, зокрема, проблеми:
психології кольору (Х. Брем); теорії кольору (М. Освальд, Педагогічний університет Вайнгартена, Німецький
центр кольору, Університет Галле-Віттенберга); глобальної візуальної комунікації у зв’язку з кольором
(Т. Фассаті). Майстри лаврської малярської школи в період розквіту мистецтва доби Бароко по-новому застосовують символіку кольорів в ансамблі розписів Троїцької надбрамної церкви. У живописній гамі церкви
превалює містичність.