Короткий опис(реферат):
Мета статті – ввести в науковий обіг документи, які представляють фактичну систему сакральних
композицій інтер’єра Успенського собору (Великої церкви) Києво-Печерської лаври 1897 – 1901 рр.
Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурного і мистецтвознавчого аналізу. Наукова
новизна роботи. Введено в науковий обіг альбом креслень художника Андрія Лакова: «Національна бібліотека
України ім. В. І. Вернадського. Лаков А. А. Альбом планів і детальних креслень внутрішності Великої церкви
Києво-Печерської Лаври, з показанням місць розташування священних зображень. Папір, мішана техніка. 1905.
19 аркушів». На основі цього документу на прикладах виконано три дослідницькі завдання. Перше, зроблена
реконструкція системи сакральних розписів компартимента храму. Друге, виявлено різницю проекту і реального
стінопису. Третє, уточнено і визначено локацію низки композицій. Розкрито важливе теоретичне і практичне
значення альбому як презентації фактичної системи сакральних композицій інтер’єра Великої церкви
(Успенського собору) Києво-Печерської лаври 1897 – 1901 рр. Висновки. Фактичну систему сакрального
монументального живопису Великої церкви (Успенського собору) Києво-Печерської лаври кінця ХІХ – початку
ХХ ст. представляє альбом креслень, складений художником Андрієм Лаковим (1905). Альбом дозволяє
визначити локацію усіх композицій на архітектурних поверхнях. Він є свідченням, що художники частково
змінили проект в аспекті місцезнаходження деяких композицій. Цей альбом надає можливість достовірної
історичної реконструкції живописної декорації собору.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to introduce into scientific circulation documents presenting the factual system of
sacred compositions 1897 – 1901 in the interior of the Kyiv-Pechersk Lavra’s Dormition Cathedral (Great Church). The
research methodology is synthesis of historical and cultural analysis, as well as art study analysis. Scientific novelty.
The author has introduced the album of drawings by the artist Andrii Lakov into scientific circulation: “V. І. Vernadsky
National Library of Ukraine. Lakov A. A. The album of plans and detailed drawings the inside of the Kyiv-Pechersk
Lavra’s Great Church showing the locations of sacred images. 1905. Paper, mixed technique. 19 sheets”. Based on this
document, the author has performed three research tasks using examples. First, she reconstructed the system of sacral
murals of the Church’s compartment. Second, she revealed the difference between the project and the actual mural. Third,
she improved and determined the location of a number of compositions. The author has revealed the important theoretical
and practical significance of the album as a presentation of the factual system of sacred compositions of 1897 – 1901 in
the interior of the Kyiv-Pechersk Lavra’s Great Church (Dormition Cathedral). Conclusions. The album of drawings by
the artist Andriі Lakov (1905) presents the factual system of sacral mural painting of the Kyiv-Pechersk Lavra’s Great
Church (Dormition Cathedral) of the late 19th – early 20th century. The album permits the determination of the
compositions’ location on architectural surface. It is the evidence that artists partially changed the project in terms of the
location of some compositions. This album provides an opportunity for the authentic historical reconstruction of the
Cathedral’s painting decoration.