Короткий опис(реферат):
Мета роботи – розкрити контекстуальність нарації художнього вираження гендеру в мистецькій практиці
Сходу та України. Методологія дослідження є комплексною. У представленому досліджені використано
міждисциплінарний підхід, з огляду на перетин вимірів гендерну як проблем психології, мистецтвознавства та
культурології. Для розгляду теоретичних основ формування понять «гендер», «художні практики»,
«глокалізація» використано описовий метод, аналіз та синтез. Структурний підхід (комплекс елементів
організаційної структури) надав можливість створення моделі мистецької перспективи як механізму взаємодії
елементів, де формуючим аспектом є гендерна тематика, що розкривається у глобальній локалізації, тобто
глобального світогляду, котрий діє в локальних умовах України, як тенденція до творчого протесту. Ця тенденція
яскраво представлена як на Сході, так і в українській культурній традиції.
Наукова новизна дослідження полягає в його комплексному підході до розуміння художньої практики: не
тільки як об’єкта монолітних та індигенних досліджень, але також розгляду з позицій компаративістики. Уперше
представлено аналіз культурних практик української культури та культур Сходу з позицій компаративістики, де
визначено можливість розгляду гендеру як явища синтетичного за характером, художньої категорії, що діють в
крос-культурному просторі сучасного глобального світу. Висновки. Помітні контрасти в естетиці та техніці
українського та східного мистецького простору визначаються традицією формування соціокультурної
парадигми. Водночас зазначені художні практики, що існують в межах національних культур, послуговуються
спільними та суміжними підходами в сучасному художньому дослідженні гендерної ідентичності, пам’яті та
критики. Не зважаючи на значну дистанцію в методології творення, українські автори та автори східної традиції
використовують традиційні художні елементи та цифрові технології для створення гібридних форм і наративів
маскулінності та фемінності, що кидають виклик соціальній нормативності і сприяють художньому опору.
Важливо зазначити, що гендер постає для культур Сходу (зокрема, і для українського простору) варіацією діалогу
щодо колоніального наративу. Подібність у протидії патріархальної та соціалістичної ідеологій свідчить про
ширший етичний вектор естетичної системи. Представлені результати сприяють перегляду концепції глобальних
мистецьких наративів. Неспинний процес асиміляції художніх ідей в контексті глобалізаційної динаміки змінює
практики сучасного мистецтва, стимулюючи розвиток глокалізації як способу протидії не лише в межах
художнього твору, але й його проєкцій на соціально-психологічній реальності. У статті акцентовано на
емерджентності, що розкривається у тісній взаємодії низки чинників, які формують художню практику окремої
спільноти у глобальному світі. Досліджено художні практики «культури жіночності», «чоловічого стандарту» та
їх гендерні варіації, що діють в межах уявлень про «східну культуру» та «культуру Європи».
Суть розробки, основні результати:
The purpose of this study is to elucidate the contextual narrative of artistic expression of gender in the artistic
practices of the East and Ukraine. The research methodology combines the analytical method of reviewing secondary
sources. Moreover, the research is carried out in accordance with interdisciplinary knowledge principles, taking into
account the intersection of gender psychology, art history, and cultural studies in addressing the specified issue. The
methodological approach facilitated the synthesis and modelling of a shared artistic perspective on gender issues, unveiled within the trend of glocalisation for creative resistance in both Ukrainian and Eastern traditions. The scientific novelty
of the study lies in its comparative approach, transcending monolithic and indigenous studies of artistic practice. The
juxtaposition of Ukrainian and Eastern practices forms the basis for a synthetic description of gender as an artistic category
within a cross-cultural context. In conclusion, significant contrasts in the aesthetics and techniques of the Ukrainian and
broader Eastern artistic spaces are shaped by the tradition of forming a socio-cultural paradigm. Concurrently, these ethnic
communities utilise common and similar approaches in contemporary artistic exploration of gender identity, memory,
and critique. Despite significant divergence in creative methodologies, artists from both regions leverage traditional
artistic elements and digital technologies to craft hybrid forms and narratives of masculinity and femininity that challenge
societal norms and contribute to artistic resistance. It is noteworthy that gender appears within the cultures of the East
(specifically within the Ukrainian context) as a variant of dialogue regarding the colonial narrative. The similarity in
opposition to patriarchal and socialist ideologies indicates a broader ethical vector within the aesthetic system. The
presented results contribute to the re-evaluation of global artistic narratives. The ongoing assimilation of artistic ideas in
the context of globalisation dynamics is transforming contemporary art practices, promoting the development of
glocalisation as a form of resistance, not only within the confines of artistic work, but also in its projections onto socio psychological reality. The article emphasises emergence, revealed in the close interplay of numerous factors shaping the
artistic practice of individual communities in the global world.