Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Мальований декор гончарного посуді чернігівщини ХVІІІ – першої третини ХХ століття

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Сержант, Людмила Вікторівна
dc.date.accessioned 2023-10-23T11:17:04Z
dc.date.available 2023-10-23T11:17:04Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Сержант Л. В. Мальований декор гончарного посуді чернігівщини ХVІІІ – першої третини ХХ століття // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 3. С. 130–135. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5100
dc.description The purpose of the article is to outline the main issues of the following scientific problem – the history of the origin, assortment, and typology of the principal motifs, compositional schemes, and techniques for making painted decor of the Chernihiv region pottery tableware. The research methodology corresponds to the purpose of this study and includes a comprehensive approach to the study, systematisation, and interpretation of the empirical material using historical-comparative, formal-typological, and art analysis methods. The scientific novelty of this study. It is the first attempt at the comprehensive analysis of painted decor as a manifestation of the artistic culture of the population. While working over the material, the origins and evolution of the most common decorative motifs for the decoration of pottery were determined, their art specificity in the regional and national context was considered, classification was done, and a number of works from museum collections were put into scientific circulation. Conclusions. Analysing the pottery painted decor of the Chernihiv region of the 18th century – the first third of the 20th century, it can be concluded that it developed within the national tradition of Ukrainian pottery, and used its main aesthetic and stylistic principles. The pottery of the region is characterised by a wide range of motifs (geometric, plant-geometrised, plant, zoomorphic, and others), a variety of techniques, and creative manners. The evolution of the painted decor stylistics contains the interaction of traditional and innovative factors, the influence of neighbouring regions' pottery, artistic and other types of decorative art, for example, art – industrial products – earthenware, and porcelain. The painted decor had pronounced regional features of the form, interpretation of motifs and images, compositional schemes, plastic solutions, and colouring. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – окреслити основні питання даної наукової проблематики – історії виникнення, асортименту та типології основних мотивів, композиційних схем та технік виконання мальованого декору гончарного посуду Чернігівщини. Методологія відповідає меті дослідження та включає комплексний підхід до вивчення, систематизації та інтерпретації емпіричного матеріалу із використанням методів історико-порівняльного, формально-типологічного та мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна даного дослідження полягає у першій спробі аналізу мальованого декору на гончарному посуді як прояву художньої культури населення реґіону. В процесі роботи над матеріалом було визначено витоки та еволюцію найпоширеніших мотивів оздоблення гончарного посуду, розглянуто їхню художню специфіку в реґіональному та загальнонаціональному контексті, здійснено класифікацію, уведено в науковий обіг ряд пам’яток з музейних колекцій. Висновки. Аналізуючи мальований декор гончарних виробів Чернігівщини ХVІІІ – першої третини ХХ століття можна дійти висновку, що він розвивався в межах загальнонаціональної традиції українського гончарства, послуговувався його основними естетичними та стильовими засадами. Для гончарства регіону характерні широкий асортимент мотивів (геометричних, рослинно-геометризованих, рослинних, зооморфних та інших), різноманітність технічних прийомів та творчих манер. Складові еволюції стилістики мальованого декору – взаємодія традиційних та інноваційних факторів, вплив гончарства сусідніх регіонів, образотворчого та інших видів декоративного мистецтва, зокрема художньо-промислових виробів – фаянсу та порцеляни. Мальований декор мав яскраво виражені регіональні особливості форми, трактування мотивів та образів, композиційних схем, пластичних рішень та колориту. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject гончарство uk_UA
dc.subject декор uk_UA
dc.subject малювання uk_UA
dc.subject традиції uk_UA
dc.subject новація uk_UA
dc.subject художні особливості uk_UA
dc.subject Чернігівщинна uk_UA
dc.title Мальований декор гончарного посуді чернігівщини ХVІІІ – першої третини ХХ століття uk_UA
dc.title.alternative Painted Decorations on Pottery of the Chernihiv Region of the 18th - first Third of the 20th Century uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу