Abstract:
Метою статті є встановлення етапів колекціонування європейських мініатюрних портретів XVI – XIX
століть від появи цього мистецтва до сьогодні як важливого фактору для мистецтвознавчого дослідження збірки
мініатюр у Національному музеї мистецтв імені Богдана і Варвари Ханенків. Методологія дослідження
ґрунтується на історіографічному аналізі із залученням аксіологічного та холістичного підходів для визначення
зв’язку між історією колекціонування та еволюцією мистецтва портретної мініатюри. Наукова новизна полягає
у вивченні загальних тенденцій колекціонування творів задля уточнення даних щодо комплектування колекцій
мініатюрних портретів в Україні, зокрема збірки у Національному музеї мистецтв імені Богдана і Варвари
Ханенків (Київ). Висновки. Зміна статусу портретної мініатюри від предмету приватної власності до музейного
експонату почалася у XVII столітті. Друга половина XIX століття була поворотним моментом для цього
мистецтва – відбулося визнання портретної мініатюри як окремого художнього жанру. Це була доба вивчення
поняття «мініатюрний портрет», початку дослідження цього мистецтва та формування перших музейних
колекцій. Саме у цей період було укладено основу колекції європейської портретної мініатюри у Національному
музеї мистецтв імені Богдана і Варвари Ханенків (Київ) його засновниками. Зібрання є сьогодні одним із
найзначніших в Україні. Процес осмислення цінності творів відбувався на фоні занепаду традиції цього
мистецтва через появу дагеротипії. Нині твори становлять інтерес для колекціонерів, однак живописна традиція
продовжуються лише у колі любителів.
Description:
The purpose of the article is to ascertain the stages of collecting European portrait miniature of the 16th – 19th
century from the outset of this art until now as an important factor for the research of the Bohdan and Varvara Khanenko
National Museum of Arts miniatures, Kyiv. The research methodology is based on historiographical analysis coupled
with axiological and holistic approaches to identify the relationship between the history of collecting and the evolution
of the art of portrait miniature. The scientific novelty of the article lies in determining the general trends in collecting
works to clarify the reasons for collecting European portrait miniatures in Ukraine, inter alia, at the Bohdan and Varvara
Khanenko National Museum of Arts in Kyiv. Conclusions. Transformation of portrait miniature from an object of private
property to a museum artefact began in the 17th century. Portrait miniature was recognised as a separate artistic genre.
The processes of studying the term “miniature portrait”, researching of the art tradition, and creating the first museum’s
collections were launched. It was at that time that the core of the miniatures collection was set up by its founders in the
Bohdan and Varvara Khanenko National Museum of Arts. Now it is one of the greatest in Ukraine. Understanding of the
artworks value have been proceeding during decline of demand for the traditional portrait miniature after invention of
daguerreotype. Nowadays, the works are of interest to collectors, but the painting tradition continues only among
amateurs.