Abstract:
Мета роботи – дослідити історію формування колекції французької порцеляни в Національному музеї
мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків у Києві; вивчити наявні архівні документи, які стосуються збірки
Богдана Ханенка та пізніших надходжень творів декоративного мистецтва до фондів музею; проаналізувати
музейну політику радянської влади 1920 – 1950х років на прикладі Музею Ханенків. Методологія дослідження
ґрунтується на використанні методів: джерелознавчого – для систематизації й класифікації архівних джерел,
порівняльно-аналітичного – для ідентифікації творів мистецтва. Наукова новизна дослідження полягає у
систематизації архівних даних щодо формування колекції французької порцеляни в Музеї Ханенків; узагальненні
основних культурно-історичних умов становлення збірки порцеляни. Висновки. Третина сучасної колекції
французької порцеляни була зібрана засновниками музею Богданом та Варварою Ханенками наприкінці XIX –
на початку XX століття, друга частина надійшла в музей у 1927 році з ленінградського відділення Державного
музейного фонду (до 1919 року це були експонати приватних колекцій), третя частина – пізні надходження 1930
– 1950-х років, переважно з Київського музею російського мистецтва (сьогодні Національний музей «Київська
картинна галерея»). Визначити походження решти предметів на сьогодні видається неможливим через брак
документів.
Description:
The purpose of the article is to investigate the history of the formation of the French porcelain collection in the
Bohdan and Varvara Khanenko National Museum of Arts; to study the available archival documents related to the
collection of Bohdan Khanenko and late arrivals of decorative art to the museum's funds; to analyse the museum policy
of the Soviet government in the 1920s - 1950s using the example of the Khanenko Museum. The research methodology
is based on the use of methods: source studies – for the systematisation and classification of archival sources, comparative
and analytical – for the identification of works of art. The scientific novelty consists in the systematisation of archival
data on the formation of the French porcelain collection at the Khanenko Museum; generalisation of the main cultural
and historical conditions for the formation of the museum collection of porcelain. Conclusions. One third of the French
porcelain collection was collected by the founders of the museum, Bohdan and Varvara Khanenko, at the end of the 19th
and the beginning of the 20th centuries, the second part arrived to the museum in 1927 from the Leningrad Department
of the State Museum Fund (private collections until 1919), the third part – late arrivals in the 1930s - 1950s mainly from
the Kyiv Museum of Russian Art (today the National Museum Kyiv Art Gallery), and the rest remain of uncertain origin.